Rămâi conectat

Administrație

Lucrările de modernizare a sediului Primăriei Sebeș au fost finalizate

sebesinfo.ro

Publicat

în

De miercuri, 3 ianuarie 2023, Primăria municipiului Sebeș își va desfășura activitatea în sediul renovat al instituției. Proiectul mai are de parcurs doar câțiva pași până la finalizare, a transmis primarul Dorin Nistor.

„Sebeșul de astăzi este un oraș prosper, în plină dezvoltare economică, cu investiții publice în derulare menite să contribuie la progresul comunității locale și la atragerea de noi resurse. Aceste locuri au o istorie bogată și un patrimoniu cultural care contribuie la o carte de vizită prestigioasă.

Despre Sebeș se vorbește cu respectul cuvenit cultului muncii și valorilor umane care dau sufletul urbei. Conștienți că simbolurile orașului sunt importante, am susținut un proiect de reabilitare a primăriei, punând preț pe elemente care ne reprezintă. Proiectul mai are de parcurs câțiva pași până la finalizare. În anul 2024, activitățile administrative se vor desfășura în sediul din zona centrală, iar primăria este a oamenilor.

Vă invităm să descoperiți povestea acestui loc de-a lungul vremurilor…

• ADMINISTRAREA ORAȘULUI PÂNĂ LA ÎNCEPUTUL MODERNITĂȚII

Oraș liber regal încă din secolul al XIV-lea, Sebeșul a primit de-a lungul timpului, de la puterea centrală, numeroase privilegii specifice centrelor urbane importante. Localitatea avea un grad ridicat de autonomie și se administra în baza unor statute proprii. Autonomia viza și domeniul juridic, infracțiunile fiind judecate în cadrul instituțiilor proprii, în baza dreptului cutumiar.

Conducerea și administrarea orașelor erau exercitate de instituția numită „Magistratul orașului”. În fruntea acesteia se afla „judele primar”, ales anual din rândul persoanelor care se bucurau de un mare prestigiu în comunitate. El administra orașul și judeca infracțiunile mai puțin grave. În anul 1352 a fost amintit în această funcție brutarul Fuco, care era în același timp și jude al scaunului Sebeș.

În cazul orașelor libere regale, alături de judele primar se afla și un trimis al puterii centrale, „judele regal”, care, pe lângă atribuțiile de observator, judeca alături de primul cazurile mai grave. Abia la sfârșitul secolului al XIX-lea, justiția s-a separat de administrație și a început să fie aplicată de persoane cu pregătire în domeniul juridic.

Deciziile privind administrarea orașului se luau prin vot într-un consiliu care număra 12 membri (sau 6 în cazul localităților mai mici), numiți „jurați” sau „senatori”, iar problemele comunității se discutau într-un alt for numit „centumvirat”, din care făceau parte 100 de membri, toți bărbați cu stare și respectați în comunitate. De altfel, din rândul acestora se alegea judele primar.

La Sebeș, în anul 1830, acest for avea doar 30 de membri.

• SEDIUL VECHI ȘI CEL NOU AL PRIMĂRIEI

La Sebeș, Magistratul orașului avea încă din secolele XVI-XVII propriul sediu, situat pe latura de nord a Pieței Mari, pe locul în care se află actualul sediu al Primăriei. Era o clădire impozantă, cu elemente de decor arhitectural specifice Renașterii. Aceasta a avut de suferit în urma incendierii orașului, în anul 1661, atunci când localitatea a fost cucerită, pentru a doua oară, de către turci.

În anul 1716 a intrat în reparații capitale, care au durat până în 1765, timp în care sediul Magistratului orașului a fost actuala „Casa Clopotarului”, situată în colțul de sud-vest al Pieței Mari, în imediata vecinătate a bisericii parohiale evanghelice. Atunci când lucrările s-au finalizat, pe fațada principală a sediului Magistratului a fost amplasată o stemă a orașului, însoțită de o inscripție în care erau amintiți juzii în funcție la acea dată: Andreas Welter și Georgio Gebel. A fost amintit și „vilicul” orașului, un administrator cu diverse atribuții, dar mai ales în domeniul construcțiilor, în persoana lui Johann Binder.

În ciuda faptului că restaurarea clădirii a durat câteva decenii, nu au putut fi remediate toate problemele cu care se confrunta și, în anul 1880, a fost demolată, însă doar parțial, păstrându-se aripa estică a acesteia care în prezent adăpostește compartimentul „Taxe și impozite”.

Abia în anul 1909 s-a dat în folosință noul sediu al Primăriei, construit pe locul celui vechi, în timpul primului mandat al edilului sas Johann Schöpp (1907-1918). Construcția, cu parter și etaj, a fost proiectată în armonie cu arhitectura zonei centrale a orașului, dominată de biserica evanghelică. Prin forma ferestrelor etajului și a frontoanelor din partea superioară a fațadelor, precum și prin prezența turnulețelor, edificiul se încadrează stilistic în arhitectura romantismului, mai precis în stilul neogotic”, a scris primarul Dorin Nistor, pe pagina personală de facebook.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Publicitate
Click pentru a comenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Administrație

Municipalitatea din Sebeș și-a înfințat propria companie de transport public

sebesinfo.ro

Publicat

în

Primăria Sebeș a achiziționat 9 autobuze electrice noi, furnizate de o firmă românească, 9 stații de încărcare lentă, 3 stații de încărcare rapidă, precum și un sistem de e-ticketing deja montat. În paralel, Municipiul a înființat propria companie de transport public, menită să asigure serviciile de transport în comun.

În prezent, se fac demersuri pentru obținerea avizelor necesare pentru ca noul serviciu să devină operațional. Primarul Dorin Nistor a declarat pentru ziarulunirea.ro că Primăria Sebeș și-a înființat oficial compania de transport public.

• Transport public modern pentru Sebeș și zonele învecinate

Pentru ca serviciul de transport public să fie disponibil locuitorilor din Sebeș, a fost realizată o asociere între Primăria Municipiului și primăriile din Daia Română, Pianu și Vințu de Jos.

„Este foarte important, deoarece Sebeșul are o dezvoltare economică semnificativă, iar numeroase persoane din localitățile învecinate vin aici la muncă, iar copiii la școală. De aceea vrem să asigurăm condiții cât mai bune pentru transport”, a precizat edilul.

În ceea ce privește calitatea transportului, primarul recunoaște că vor exista diferențe importante. Spre exemplu, se dorește ca, în orele de vârf, în zone precum Sebeș, Petrești, Răhău și Lancrăm, frecvența autobuzelor să fie de aproximativ 15–30 de minute.

După lansarea rutelor inițiale, compania de transport public Sebeș își propune să dezvolte noi trasee, inclusiv în cartierele orașului, facilitând astfel accesul locuitorilor la transportul public.

• Tarife și modalități de plată

Deoarece compania nu se va putea autofinanța, Primăria Sebeș va acorda subvenții, în special pentru copii și vârstnici, în timp ce celelalte categorii de cetățeni vor beneficia de abonamente și prețuri accesibile.

„În acest moment, ne gândim la un abonament între 150 și 200 de lei pe lună, care să acopere toate rutele. Pentru biletele ocazionale vom decide ulterior, dar dorința noastră este să încurajăm abonamentele. Estimăm costuri de acoperire de câteva milioane de lei pe an, probabil între 3 și 6 milioane, dar știm că la început va fi mai greu. În timp, lucrurile se vor regla”, a explicat Dorin Nistor.

În ceea ce privește plata biletelor, aceasta va fi posibilă prin SMS, automate de bilete și carduri electronice de călătorie. Compania de transport public Sebeș va putea monitoriza numărul călătoriilor și tipul biletelor, ajustând rutele în funcție de frecvența călătorilor.

• Aproximativ 40 de locuri de muncă noi pentru șoferi

Un număr de aproximativ 40 de locuri de muncă pentru șoferi vor fi disponibile odată cu operaționalizarea firmei de transport. Primarul subliniază că angajarea șoferilor reprezintă cea mai importantă resursă.

„Estimăm că în octombrie vom începe angajările și probele, iar din ianuarie să fim operaționali. Cel mai optimist termen este sfârșitul acestui an, iar cel mai pesimist, februarie”, a mai menționat Dorin Nistor.

Pe lângă cele 9 autobuze deja ajunse în oraș, flota de transport public urmează să fie completată cu încă 7 autobuze. Astfel, cele 16 autobuze care vor circula pe rutele companiei de transport public a Primăriei Sebeș au fost achiziționate de la o firmă românească din Baia Mare.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administrație

Au început lucrările de reabilitare a „Parcului Primăriei”. Vezi când vor fi finalizate lucrările

sebesinfo.ro

Publicat

în

Lucrările au început pe 16 septembrie 2025 și au un termen de execuție estimat la aproximativ patru luni. Printre principalele intervenții se numără refacerea sistemului de alei, revitalizarea spațiului verde, instalarea de bănci și alte elemente de mobilier urban, dar și repunerea în funcțiune a fântânii arteziene, care nu mai funcționa de mai bine de doi ani.

La finalul lucrărilor, parcul va oferi cetățenilor un spațiu modern și primitor, unde aceștia își vor putea petrece timpul liber într-un cadru plăcut. Totodată, zona va putea găzdui diverse evenimente culturale și comunitare.

„Se vor reprofila aleile, se va revitaliza spațiul verde și se va reface sistemul de irigații. Fântâna arteziană, care era veche și nu mai funcționa de doi ani, va fi de asemenea revitalizată. Se va realiza o deschidere mai mare către Primăria Sebeș, pentru ca cetățenii să aibă acces facil, iar instituția să fie pusă în prim-plan. Platoul din fața primăriei va fi mărit, astfel încât să permită desfășurarea unui număr mai mare de evenimente.

Spațiile verzi vor arăta mult mai bine și vor fi mai atractive, oferindu-le cetățenilor posibilitatea de a petrece timp de calitate în acest parc, prin revitalizarea a tot ceea ce a fost construit în urmă cu peste 20 de ani. Termenul de finalizare este estimat pentru sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie, iar lucrările au început săptămâna trecută. Vor fi amplasate bănci și diverse elemente de mobilier urban.

Având în vedere că zona centrală a fost deja modernizată, iar Parcul Eminescu a trecut printr-un proces de reabilitare, acesta era singurul parc rămas nemodernizat. Ultima intervenție majoră aici a avut loc în urmă cu mult timp”, au declarat un reprezentanții SPAP Sebeș pentru ziarulunireea.ro.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Administrație

Municipiul Sebeș a depus un proiect de modernizare a Centrului de Zi pentru Persoane Vârstnice, cu finanțare europeană nerambursabilă în valoare de 1.298.960,44 lei

sebesinfo.ro

Publicat

în

Municipiul Sebeș, prin Direcția de Asistență Socială Sebeș, a depus proiectul „Modernizare Centrul de Zi pentru Persoane Vârstnice Sebeș”, vizând atragerea unei finanțări europene nerambursabile în valoare de 1.298.960,44 lei.

Prin acest proiect, spațiile Centrului de Zi vor fi modernizate și dotate cu echipamente și mobilier noi, pentru ca activitățile destinate seniorilor să se desfășoare în condiții optime.

Vârstnicii municipiului vor beneficia de:

– servicii de kinetoterapie și masaj;

– activități educative și recreative (pictură, croșetat, artă decorativă);

– consiliere socială și psihologică;

– campanii privind beneficiile îmbătrânirii active.

Se vor face investiții și în creșterea eficienței energetice a clădirii: panouri fotovoltaice; centrală termică performantă și sisteme de iluminat LED.

„Vom continua să fim alături de seniorii Sebeșului prin servicii și sprijin concret, care să le facă zilele mai frumoase celor care au trudit o viață întreagă”, a declarat Primarul Municipiului Sebeș.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

sebesinfo, stiri sebes, informatii sebes