Actualitate
Măsura oilor sau urcatul oilor la stână: Datini, tradiții și obiceiuri românești în luna mai
Măsura oilor sau urcatul oilor la stână este un obicei cu multiple conotații – economice, sociale, estetice, distractive – la care participă întreaga obște a satului.
Acum, în cadrul sărbătoresc, original și pitoresc, se desfășoară, după tradiții seculare, întâiul muls al oilor, consemnându-se drepturile la cota-parte din produsele lactate ale fiecărui proprietar de oi.
De câțiva ani această manifestare are loc, în funcție de starea vremii, după data de 10 mai, în acele sate de munte în care păstoritul mai păstrează din farmecul de altă dată.
Măsura oilor este precedată de unele activități practice (închiderea țarinilor, construirea sau repararea stânelor, înțărcatul mieilor, alegerea oilor sterpe, tunsul oilor și al berbecilor) precum și de activități cu caracter juridic (asocierea proprietarilor de oi, însemnarea oilor, angajarea ciobanilor, arendarea suprafețelor pe care se va pășuna, plata pășunatului etc).
În cazul în care pășunatul este de tip pendulator, când turmele trebuie să se deplaseze la mari distante, o delegație de săteni se deplasează în alt sat, unde închiriază câte un munte pentru întreaga vară. După întoarcerea acestora și anunțarea rezultatelor negocierii, se constituie stânele. Această formă de organizare se mai practică în satele din zona Rădăuți. Păstorii din zona de podiș (satele Bilca, Frătăuți, Arbore, Milișăuți) arendează terenuri în părțile Cârlibabei, pe munții Țapu, Iedu, Oușor, Piatra Roșie sau își organizează stâni pe munții Rarău, Giumalău, Călimani. Pe islazul comunal rămân să pască doar cârlanii și gâștele, uneori în amestec cu porcii.
O etapă importantă pentru buna desfășurare a păstoritului este angajarea oamenilor pricepuți „să poarte stâna”, în frunte cu baciul care gestionează întreaga activitate. Întotdeauna „nimatul” (locul unde stau oile) este păzit de către ciobani pe timp de noapte, câte doi de o parte și de alta a strungii.
Înainte ca oile să fie adunate în turmă, acestea se tund de către proprietari, se despart de miei și se înseamnă în urechi cu „furculițe”, „hârlețe”, „găurele”, cu ciucuri de lână colorata sau cu plăcuțe ștanțate.
Măsura oilor, unul dintre cele mai importante momente din calendarul popular, a căpătat de-a lungul timpului o semnificație deosebită, transformându-se într-o adevărată sărbătoare pastorală.
În satele în care turma urma să parcurgă zeci de kilometri până la locul de pășunat, măsura se făcea pe loc, în capul satului sau pe islazul comunal. Fiecare gospodar își mulgea oile separat, cantitatea de lapte obținută fiind măsurată cu tâncușul și trecută în scriptele baciului. Înainte, cantitatea de lapte obținută la prima mulsoare era trecută pe răboj după care acesta se despica, o parte a însemnărilor rămânând proprietarului.
După operația de măsurare a laptelui, după notarea semnelor făcute în urechile oilor și cinstirea ciobanilor, urma aprinderea unui foc, oile fiind obligate să treacă peste jăratecul sau fumul acestuia, „pentru curățire”, timp în care erau numărate de către cioban și atinse cu o ramură de leuștean.
Turma ajungea la locul de destinație însoțită, de cele mai multe ori, de către preotul din sat. Sus, pe munte, se desfășura un ceremonial de consacrare a locului și de ipostaziere a lupului, prin sfințirea stanei și a oilor. Încă din prima zi de pășunat, aici se aprindea focul viu care, prin grija ciobanilor, era permanent întreținut, obicei păstrat, până nu demult, în stanele din munții Bucovinei.
În localitățile în care pășunatul se desfășoară local, în vatra satului, practicile și obiceiurile la măsura oilor diferă, nu atât în conținut cât în modul de desfășurare. Aici, oile sunt adunate în turme cu o zi-două înaintea zilei de măsură, care este anunțată din timp de către primărie. În această zi, toată suflarea satului se pregătește pentru a participa la sărbătoare. Gospodinele pregătesc mâncăruri speciale (drob de miel, friptură, sarmale, cozonaci, ouă roșii etc.) iar bărbații au grijă ca băutura să fie suficientă. Către amiază, pot fi văzute grupuri de săteni îmbrăcați în costume de sărbătoare îndreptându-se către locul de stână. Dacă satul este mai mare, atunci pe raza lui se formează mai multe stâne. Ajunși la stână, gospodarii își așteaptă oile duse la pășunatul de dimineață. După intrarea oilor în târlă și închiderea acesteia, se derulează ceremonialul de început al pășunatului. Ciobanii înfig în mijlocul țarcului o cruce de lemn împodobită cu verdeață și afumă de jur împrejur gardurile și acareturile stânii, pentru îndepărtarea spiritelor rele. În fata asistenței urmează, apoi, slujba de sfințire a oilor și a stânii, oficiată de către preotul satului. După acest ceremonial, fiecare gospodar își alege oile din turmă și le mulge separat. Laptele obținut se duce în coliba baciului, pentru măsurare, această operație fiind făcută în vase speciale. În urma „măsurii”, fiecare sătean știe ce cantitate de brânză urmează să primească. La măsură nu este permis nici un vicleșug, deoarece se consideră că este de rău augur a se face vreo înșelătorie iar cei prinși cu vicleșuguri sunt supuși unor aspre critici de către întreaga comunitate.
După „măsură” urmează ospățul ritual, pe pajiștea din imediata apropiere a stânei. Pe iarba verde se întind ștergare și covoare pe care se așează bunătățile culinare pregătite special pentru acest moment festiv. Gruparea sătenilor pe pajiște se face în funcție de gradul de rudenie, de vecinătate sau de prietenie. Nimeni nu are voie sa mănânce sau să bea până când nu se termină slujba pe care preotul o oficiază în mijlocul oilor. Apoi, sătenii se ospătează într-o atmosferă plină de voie bună, obișnuind a-și trimite câte ceva unii altora (pahare cu băutură, ouă roșii, bucăți de drob etc). Cât timp durează această masă câmpenească, ciobanii prepară, în stână, primul caș.
La un moment dat, are loc pomana ciobanilor, când aceștia trec printre grupurile așezate pe iarba și primesc din partea participanților câte ceva de mâncare: ouă, friptură, cozonaci, băutură etc. Urmează împărțirea, în mod egal, a primului caș și consumarea sa rituală.
De cele mai multe ori, către seară, sosesc muzicanții tocmiți de către baci sau de către cineva dintre gospodari, ziua terminându-se cu o adevărată petrecere.
Și tot către seară, feciorii fură încălțămintea fetelor și o aruncă, uneori, pentru a nu mai fi găsită, întrucât există credința că, astfel, fetele se vor căsători în acel an.
Vechimea păstoritului este demonstrată și de aceste obiceiuri, practicate, încă, în forma lor ancestrală, făcute în credința că ele vor spori productivitatea iar animalele vor fi apărate de forțele malefice.
sursa: azm.gov.ro

Actualitate
Femeie rănită, în urma coliziunii dintre două autoturisme, petrecută pe strada Dorin Pavel, din Sebeș
Pompierii militari din Sebeș au fost solicitați să intervină luni, în jurul orei 11.50, pe strada Dorin Pavel, în fața magazinului Profi, pentru asigurarea măsurilor specifice și prim ajutor medical, după ce două autoturisme au intrat în coliziune și o femeie a fost rănită.
„Detașamentul de pompieri Sebeș intervine pentru asigurarea măsurilor specifice și prim ajutor medical la un accident rutier produs în Mun. Sebes, str. Dorin Pavel. În accident sunt 2 autoturisme implicate, fără persoane încarcerate. Forțe alocate: 1 x autospeciala de stingere cu apă și spumă și 1 x echipaj de prim ajutor”, a transmis ISU Alba.
„Traficul rutier este îngreunat pe strada Dorin Pavel din Municipiul Sebeș, din cauza unui eveniment rutier. Din primele date este vorba despre două autoturisme. O femeie ar fi suferit leziuni corporale”, a transmis IPJ Alba.
Actualitate
ÎPS Irineu a oficiat slujba de târnosire a bisericii cu hramul „Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan”, din parohia Sebeș VII
Duminica, 28 septembrie 2025, Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, a poposit în mijlocul credincioșilor din Municipiul Sebeș.
Acesta, înconjurat de un numeros sobor de clerici, a oficiat slujba de târnosire a bisericii cu hramul „Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan” din parohia Sebeș VII. În continuare, Arhipăstorul Alba Iuliei a celebrat Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur și a rostit cuvântul de învățătură. Începând cu data de 1 iunie 2007, comunitatea de aici este păstorită de către părintele Ovidiu Popa.
Adresându-se credincioșilor prezenți la Dumnezeiasca Liturghie, Părintele Arhiepiscop Irineu a spus: „Într-o lume plină de ură și de confuzie, de temeri și de suferințe, avem, câteodată, simțământul că suntem singuri și pierduți. Ne simțim singuri când legăturile căsătoriei s-au rupt și când dragostea s-a răcit. Ne simțim singuri când o boală groaznică ne strânge în ghearele ei și nu există tratament pentru ea. Ne simțim singuri când stăm în fața morții, acest musafir nepoftit. În calitate de creștini, trebuie să fim încredințați că avem în cer un bun și scump Mântuitor, pe Iisus Hristos. De sus, El ne întinde mâna Lui ca să ne sprijine, fiind totdeauna gata să intervină în orice situație dificilă. Atunci când noi ne supunem voinței Sale, asemenea Apostolului Petru la Marea Tiberiadei, Domnul transformă slăbiciunea noastră în putere și înfrângerea noastră în biruință”.
La finalul Sfintei Liturghii, în semn de aleasă recunoștință pentru activitatea pastoral-misionară și administrativ-gospodărească depusă pe parcursul anilor de slujire, părintele paroh Ovidiu Popa a primit din partea Chiriarhului nostru Diplomă de vrednicie, o icoană cu Sfinții Ierarhi Bălgrădeni și o bederniță. Totodată, Ierarhul Alba Iuliei a oferit Ordinul „Credință și Unire” doamnei Cornelia Muntean și domnului Vasile Cristea, în semn de apreciere pentru slujirea rodnică și folositoare a Bisericii lui Hristos. De asemenea, ostenitorii, truditorii și binefăcătorii care au contribuit la înfrumusețarea locașului de cult au primit din partea Întâistătătorului Eparhiei noastre Diplome de aleasă cinstire.
Parohia Sebeș VII a fost înființată la 1 martie 2007, reunind comunitatea credincioșilor din extremitatea sudică a municipiului Sebeș. Piatra de temelie a bisericii parohiale „Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan” a fost așezată în data de 20 mai 2008. În perioada 2008-2013, au fost efectuate lucrările de construcție a edificiului eclezial. La 16 noiembrie 2014, Înaltpreasfințitul Părinte Irineu a oficiat slujba de binecuvântare a noii biserici. Ulterior, între anii 2021 și 2023, locașul de închinare a fost împodobit cu veșmântul picturii, lucrarea fiind executată în tehnica fresco de către pictorul Adrian Sicoe. Biserica a fost înzestrată cu toate cele necesare cultului divin, fiind pregătită pentru târnosire.
Actualitate
Incendiu produs la motorul unui autoturism, pe breteaua de intrare din A10 spre A1, sens Sebeș-Sibiu
Pompierii militari din Sebeș au fost solicitați să intervină, duminică dimineața, pentru stingerea unui incendiu produs la motorul unui autoturism, pe breteaua de intrare din A10 spre A1, sens Sebeș-Sibiu.
„Detașamentul de pompieri Sebeș intervine pentru stingerea unui incendiu în Mun. Sebeș, beteaua de intrare A10 spre A1, sens Sebeș-Sibiu. Din informațiile primite de la apelant incendiul se manifestă la un autoturism. Forțe alocate: 2 autospeciale de stingere cu apă și spumă și 1 echipaj de prim ajutor”, a transmis ISU Alba.
UPDATE: „Incendiul se manifestă la compartimentul motor al autoturismului. Se intervine pentru stingerea în totalitate a incendiului. Fară victime”, a mai transmis ISU Alba.