Știri din zonă
Centrul de Cultură „Augustin Bena” i-a propus pe Fluierașii din Șugag pentru titlul de Tezaur Uman Viu
Dintre cele 47 de dosare de candidatură strânse la Ministerul Culturii pentru adjudecarea unuia dintre prestigioasele titluri de Tezaur Uman Viu se găsesc și 3 documentații depuse de Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba.
În cele ce urmează vă prezentăm „motivarea” candidaturii pentru Fluierașii din Șugag.
La Șugag, la fel ca în toate satele de păstori în care fluierul avea un rol foarte important, era o competiție continuă, o întrecere foarte serioasă între cei care știau să cânte din fluier. În acest fel, se diferențiau cei mai buni cântăreți din rândul celorlalți. Aceștia erau „tomniţi” (solicitați) pentru a cânta cu plată la diferite evenimente care aveau loc în comunitate, la jocul de duminica sau la nunți. Astfel, au apărut adevărați artiști, rapsozi populari cu un talent deosebit. Gheorghe Grozav din Mărtinie, Ghib Petru dinTole și Grosu Petru din Mărtinie. „Nu puteai hi un fluieraș bun, dacă nu aveai cântarea ta!”(Căta Nicolae) Doar dacă puteai să-ți compui o cântare proprie erai considerat un fluieraș bun. Cu cât melodia era mai greu de memorat și de cântat de către ceilalți fluierași, cu atât era mai valoroasă iar aceasta, rămânea în memoria colectivă cu denumirea celui care a compus-o („Cântarea lu Avrămescu” sau „a lu’ Şchiopu din Chiatra Runcului”).
Formația fluierașilor din Șugag, o găsim ca formă organizată încă din anul 1951, când autoritățile vremii înființează Căminul Cultural și preiau grupul de fluierași existent. Primul dirijor al echipei de fluierași și persoana care s-a ocupat de Căminul Cultural la acea vreme, a fost Ioan Moga un bun cântăreț la fluier, știutor de carte. În scurt timp, a reușit să facă dintr-un grup popular compus din oameni simpli din toate categoriile sociale și de vârste diferite (fără ca vreunul să aibă studii muzicale), o formație folclorică ce avea în componență prin anii 60, aproximativ 60 de membri, cu care şugăjenii s-au mândrit și s-au simțit reprezentați pe marile scene de spectacol și în concursurile de gen din țară și din străinătate.
Formația de fluierași din Șugag, în perioada sa de glorie, prin anii 70 – 80 era compusă din aproximativ 50 de persoane dintre care 30 – 35 cântau la fluiere de 55 cm (medii) , 4 – 6 la fluiere mari de 75 cm (bași) și 1 – 2 dirijori cu fluiere de 0.33 cm (tonuri subțiri). În scurt timp fluierașii din Șugag se fac cunoscuți ca un grup folcloric bine închegat, serios, cu un repertoriu bogat, cu mare acuratețe în interpretarea melodiilor. Din anul 1951 în formație au evoluat un număr foarte mare de membri, unii dintre aceștia au fost prezenți ani la rând doar din dragoste pentru folclor și scenă, alții au profitat de faptul că aveau ocazia să vadă multe alte locuri, neavând posibilitatea de a o face pe cont propriu. Din primele generații de fluierași au făcut parte: Ioan Moga (Moga a lu’ Aron), Grozav Gheorghe, Todescu Ioan (Ionu’ Pătru Sâii), Catelina Nicolae (Niculaea Onii), Cernat Dumitru (Dumitru lu’ Mirion), Bogdan Petru (Pătru Chivuţăscului), Pamfiloiu Petru (Pătru ăl’ Jinăresc), Lucan Petru (Pătru lu’ Mihăilă), Todescu Constantin, Avrămescu Petru (Pătru Avrămescului), Aloman Gheorghe (Alisâi), Lungu Vasile (Vasâlia Nesâ), Jinar Constantin (Din Dobra), Jinar Constantin (a lu Dămienesc din Întrăşugaje), Jinar Nicolae (Niculae’a lu’ Ispas), Cânda Gheorghe (Cânda lu’ Tănasă), Ştefan Petru (Doamne-Iartă-mă), Moga Vasile, Ștefan Ioan (Poştariu de su’ chiatră), Căta Ioan (Ionu- Linii), Căta Nicolae (Niculae’a Linii), Făţan Ioan (Nichitescu), Lazăr Nicolae (Niculae’a lu Lăzăroi), Ionu Vâsâ, Todescu Ioan (Nelu din Gura velii), Pascu Ioan (Ionu’ Leontinii), Căta Vasile(Vasâlia’ Leonorii), Ghibescui Gheorghe (Ghorghea lu Panhilie), Căta Ioan (Ştefănoiu), Căta Ioan (Ionu’ lu’ Gherasân), Căta Petru (Pătru lu’ Hilip), Lazăr Toma (Toma lu’ Lăzăroi), Grosu Petru (Pătru Onii Gheorghii), Ghib Marcu (Marcu Nesâ), Ghib Petru (Pătru lu’ Ioana Tomâ), Grosu Gheorghe (Gheorghea Marti), Ghiorghioiu Ioan (Ionu’ lu’ Poinăroiu de la Tău).
Din anul 1951 până în anul 2020 formația de fluierași din Șugag a avut următorii instructori : Ioan Moga a lu’ Aron ( din anul 1951 până în 1960), Căta Ioan Ionu’ Linii (un an 1960), Cânda Gheorghe Gheorghe’a lu’ Tănasă (din anul 1961 până în 1985), Grozav Gheorghe Gheorghe’a lu’ Grozăvoaie (din 1985 până în 2009).
Unul dintre cei mai longevivi fluierași a fost Gheorghe Grozav. A fost membru fondator în 1951 și a activat în formație 55 de ani. Gheorghe Grozav a fost membru al Academiei Artelor Tradiționale. Această distincție i-a fost decernată la Sibiu – Capitală Europeană a Culturii în anul 2007. Gheorghe Grozav a decedat în anul 2009, iar conducerea formației a fost preluata de către Nicolae Căta (a lu’ Gheorghe’a lu Maxân) din Tole. Din formație au mai făcut parte: Catelina Nicolae (a lu’ Andronel), Grosu Dumitru (a lu’ Gheorghea Martii din Turni), Vlad Ioan (a lu’ Vasâlia Nesâ), Cernat Iuan (a lu’ Leonora din Bârzană), Dan Ioan (a lu’ Dăneşti din Arşi), Căta Nicolae (a lu’ Niculae’a Linii).
În anul 1969 au obținut primul mare premiu național, iar din 1977 au fost prezenți la toate etapele Festivalului Național „Cântarea României”, fiind laureați la edițiile din 1981 și 1983. De cântecul lor, curat și frumos, s-au bucurat spectatorii și telespectatorii din județ, din țară și din străinătate. În anul 1974, au participat la filmările pentru emisiunea de Revelion la TVR și au avut numeroase colaborări cu realizatori de televiziune precum Tudor Vornicu, Marioara Murărescu, Elize Stan.
Au participat la festivaluri internaționale de folclor în Grecia, Macedonia, Iugoslavia, Austria, Cehia, de la întemeiere până astăzi, grupul de fluierași adunând peste o sută de instrumentiști, din generații diferite. Pentru apropierea copiilor și tinerilor de acest instrument tradițional specific păstorilor din zona de munte de pe Valea Sebeșului, odată cu înființarea Școlii Populare de Artă Alba Iulia, aici s-a organizat, pentru o scurtă perioadă de timp, o clasă de inițiere a fluierașilor copii, sub îndrumarea vestitului meșter Nicolae Cernat.
În anul 2006, la inițiativa Consiliului Județean Alba, activitatea s-a reluat printr-un parteneriat Școala de Arte și Meserii Alba și Școala cu clasele I-VIII Șugag, avându-l ca instructor pe Ionică Cernat, nepotul vestitului meșter Nicolae Cernat, la fel de priceput și pasionat ca și bunicul său. Cei mai vestiți meșteri care au făcut fluiere, în Șugag au fost: Cernat Nicolae, Cernat Petru și Cernat Ioan, dar cele mai căutate erau fluierele făcute de meșterii din Vaideeni.
În anul 2005, grupul de fluierași din Șugag, realizează primele înregistrări într-un studio, realizând primul album care adună zestrea de cântec a fluierașilor din Șugag, cântece de ciobănie de o rară frumusețe și autenticitate. Profitând de prezența fluierașilor în vârstă s-a reușit înregistrarea tuturor melodiilor din repertoriul formației (cele care s-au mai păstrat în memoria fluierașilor). Instructorul Gheorghe Grozav, în vârstă de 71 de ani, a fost capabil să înregistreze doar din memorie un număr de 35 de melodii, fiind numit de către săteni ,,Academician al fluierului”.
Fluierașii din Șugag au ținut o strânsă legătură cu comunitățile de oieri de dincolo de munți, participând la Nedeile de la Novaci, Vaideeni, Baia de Fier, Băbeni, etc.
Au colaborat cu Muzeul Țăranului Român din București, Muzeul Civilizației Tradiționale „Astra” Sibiu, au avut reprezentații în spectacole alături de grupul „Icoane” al Academiei de Muzică « Gh. Dima » din Cluj condus de îndrăgitul interpret, prof. univ. dr. Ioan Bocșa, apariții la emisiuni de televiziune.
Misiunea Grupului de fluierași de a păstra și transmite patrimoniul cultural specific zonei Mărginimea Sibiului în care își desfășoară activitatea a fost recompensată prin acordarea unor diplome și premii obținute prin participarea la o serie de Festivaluri folclorice, târguri și nedei.
Astăzi, grupul de fluierași din Șugag, duce mai departe tradiția cântatului la fluier din Mărginimea Sibiului, într-o formulă mai restrânsă (11 fluierași) folosind doar fluierele medii de 55 cm și fluiera mică, de 0,33 cm, pentru instructor. Repertoriul grupului cuprinde balade și cântece vechi bătrânești, cântece de ciobănie, cântece de joc: jieneasca, învârtita și hațegana. Cu multă dăruire și talent, fluierașii „mai vechi” transmit această îndeletnicire tinerilor din Șugag: Căta Nicușor, Căta Ionuț, Bogdan Costin, Bogdan Ionuț și Bârsan Cătălin.
Repertoriul Grupului de Fluierași din Șugag a fost preluat și valorificat de-a lungul anilor în concursuri și festivaluri naționale de folclor de către tinerii interpreți din județul Alba: Ilie Medrea, Adina Hada, Maria Filimon, Michael Cetean, Alina Secășean și alții.
Fluierașii din Șugag consideră că este necesar să-și transmită repertoriul și priceperea urmașilor, tinerilor din sat, asumându-și în felul acesta rolul salvării, păstrării și transmiterii patrimoniului cultural imaterial al zonei. Activitatea neîntreruptă a grupului, de peste 60 ani, participarea la numeroasele evenimente și emisiuni de folclor, îi recomandă ca fiind purtătorii și promotorii folclorului românesc autentic.

Știri din zonă
După aproape un an și jumate de la alegerile locale, comuna Cut și-a ales viceprimarul
Timp de aproape un an și jumătate, comuna Cut s-a confruntat cu o situație neobișnuită. Abia recent, după luni bune de când și-au preluat mandatele, consilierii locali au reușit să ajungă la un consens și să aleagă, cu majoritate, noul viceprimar.

Astfel, Ionuț Rahovean, reprezentant al Partidului Social Democrat, a fost ales viceprimar al comunei Cut. Ziarul Unirea a stat de vorbă cu acesta despre situația neobișnuită prin care a trecut comuna până să ajungă să numească un nou viceprimar, dar și despre noua sa funcție.
La fel ca și primarul din Cut, Sorin-Gheorghe Bâsca, care a declarat anterior, pentru Ziarul Unirea, că problema constă în faptul numărului mare de candidați pentru postul de viceprimar, Ionuț Rahovean a explicat că: „Am fost patru candidați, iar eu am fost ales cu un număr de cinci voturi, din nouă. A fost o neînțelegere în Consilul Local, din partea majorității formate de cei de la Partidul Național Liberal. Ei aveau majoritate, dar fiind tot timpul doi candidați, nu s-a reușit să se ajungă la un consens”.
Cu toate că până în prezent noul viceprimar, Ionuț Rahovean, nu a fost notificat cu atribuțiile exacte pe care urmează să le îndeplinească, potrivit unui document din data de 19.07.2021, acesta sunt următoarele:
– coordonează activitatea de salubrizare;
– răspunde de iluminatul public din comună, aduce la cunoştinţa domnului primar şi semnalează deficienţele acestuia;
– asigură întreţinerea drumurilor publice din comună, aduce la cunoştinţa domnului primar deficienţele privind circulaţia normală a traficului;
– supraveghează şi întocmeşte documentaţia necesară pentru desfăşurarea orelor de muncă de către beneficiarii de venit minim garantat şi de către cei care efectuează orele de muncă în folosul comunităţii;
– răspunde de activitatea privind protecţia mediului la nivelul comunei, asigură igienizarea râurilor ce traversează comuna;
– îndeplineşte alte atribuţii încredinţate de primar şi consiliul local, conform actelor normative în vigoare;
– viceprimarul este subordonat primarului şi, în situaţiile prevăzute de lege, înlocuitorul de drept al acestuia, situaţie în care exercită, în numele primarului, atribuţiile ce îi revin acestuia.
În final, noul viceprimar din Cut, Ionuț Rahovean, a declarat că își dorește să se ocupe de problemele din comună și să ajute la creșterea calității vieții: „Îmi voi da toată silința și mă voi pune la dispoziția cetățenilor pentru bunăstarea lor și a comunei.”
Știri din zonă
Constantin Jinar, primar Șugag: „Căutăm soluții de finanțare pentru modernizarea drumului forestier Barajul Oașa – Poarta Raiului”
Primăria Șugag caută, alături de partenerii săi instituționali, soluții de finanțare pentru modernizarea drumului forestier Barajul Oașa – Poarta Raiului, care face legătura între DN 67C Transalpina și zona turistică din Munții Șureanu.

În luna mai a acestui an a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru modernizarea drumului forestier amintit. Proiectul prevede modernizarea a 15,429 km de drum, lucrările fiind împărțite în două tronsoane, astfel: tronsonul I – 11,206 km; tronsonul II – 4,223 km.
Ar urma să se realizeze aproape 7 km de consolidări, 2,706 km de ziduri de beton, 2,916 km de fundații adâncite de tip L și 1,348 km de șanțuri ranforsate. Este vorba, de asemenea, de edificarea a peste 12 km de rigole din beton pentru preluarea apelor pluviale.
Proiectul include și realizarea a 10 podețe și a unui un pod de 9 metri, precum și montarea a 13.980 m de parapeți pentru sporirea siguranței auto. Marcajele rutiere vor fi realizate pe o lungime de peste 46.000 m, pentru delimitarea benzilor de circulație. Viteza propusă pentru deplasare a fost stabilită între 20 și 40 km/h, în funcție de configurația curbelor.
Este cel mai important proiect pentru mine la ora actuală, printre multe altele pe care le avem pe raza comunei Șugag. Acest drum l-am luat de la Romsilva în urmă cu trei ani, cu mari eforturi. Din momentul preluării de la Romsilva am reparat drumul cum am putut, și cu ajutorul Consiliului Județean Alba și al antreprenorilor din zonă, prin intervenții de mai mică sau mai mare amploare. Eu zic că se circulă bine pe el acum.
În plus, e defrișată toată vegetația forestieră de pe marginea sa. Probleme mai apar la intemperii și când se trag lemne prin zonă. Așteptăm obținerea avizului de mediu pentru proiect, după care vom vedea de ce soluție de finanțare vom putea beneficia, pe vreun fond european, prin Ministerul Dezvoltării sau, poate, prin Programul „Anghel Saligny”.
Cert este că din fonduri proprii nu putem face investiția, costurile fiind foarte mari. Vom încerca toate variantele posibile, uzând de faptul că avem un consultant bun. Știe și Consiliul Județean Alba de intențiile noastre, ne-au promis sprijin și parlamentarii de Alba, toată lumea se implică. Pentru că proiectul este împărțit pe două sectoare, n-ar fi rău nici dacă am reuși într-o primă fază să facem modernizarea pe unul dintre aceste sectoare, pentru ca apoi să-l abordăm pe celălalt.
Constantin JINAR,
primarul comunei Șugag
Știri din zonă
S-a încheiat cea de-a III-a ediție a a Masterclass-ului de Muzică Psaltică, organizat la Mănăstirea Oașa
Între 30 octombrie și 2 noiembrie 2025, la Mănăstirea Oașa, județul Alba, s-a desfășurat cea de-a treia ediție a Masterclass-ului de Muzică Psaltică, organizat de Școala de Muzică Psaltică, alături de Asociația Culturală „Byzantion”.

În fiecare zi de curs, participanții au fost inițiați în vastul tărâm al tehnicii vocale, sub îndrumarea tenorului Călin Brătescu. Prin diferite exerciții de emisie, de tonalitate, de postură, de respirație, dar și de relaxare în actul cântării, participanții au deprins cum să își descopere propria voce și să cânte cu naturalețe.
Cursanții s-au bucurat, de asemenea, și de ateliere interactive în care au pus în practică informațiile teoretice, prin care, cu un deosebit tact pedagogic, domnul Călin Brătescu a scos în evidență adevărata valoare a vocilor celor prezenți. Odată ce vocile au fost încălzite, participanții la eveniment au beneficiat de cursuri de aprofundare a muzicii psaltice susținute de către domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu. Pornind de la gândul că muzica bisericească se regăsește în trei ipostaze – rugăciune, știință și artă –, acesta a afirmat că cea de-a treia ediție a Masterclass-ului a avut ca scop cercetarea ultimelor două caracteristici: știință și artă, explorarea muzicii în acest sens ducând inevitabil și la ținta pe care muzica psaltică o urmărește: rugăciunea.
Repertoriul propus spre studiu a avut în vedere aprofundarea unor cântări frecvente de la strană, dar și inițierea în studiul unora cu un grad mai mare de dificultate. În toate cele patru zile, participanții au oferit răspunsurile la Sfânta Liturghie, alături de monahii implicați zi de zi în viața liturgică. Astfel, s-a accentuat și mai mult faptul că cel mai bun loc de practică rămâne strana, prin mult studiu, inclusiv personal, dar și printr-o viață duhovnicească pe măsura darului de a lăuda pe Dumnezeu prin propriul grai. Ne-am bucurat împreună de un sfârșit de săptămână bogat din punct de vedere muzical și duhovnicește, participând împreună la slujba privegherii de sâmbătă seară, iar duminică la Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, urmată de un concert al Corului Academic „Byzantion” și de o ultimă repetiție, sub forma unui mini-concert, a cursanților de la Masterclass, pe baza partiturilor studiate.
După cum a menționat în cuvântul de încheiere părintele protosinghel Silvan, starețul Mănăstirii Oașa, „prin acest eveniment se scrie o filă de istorie, întrucât se întărește unitatea de duh pe care românii au avut-o de-a lungul istoriei într-un mod tainic. Ardealul și Moldova s-au întâlnit pentru frumusețea cântului bizantin, demonstrând că granițele de pe orizontală se depășesc prin raportarea la unitatea de pe verticală. Toate aceste zile au fost posibile și datorită dăruirii și implicării tinerilor voluntari, cărora le mulțumim”.
Actualitateacum 6 zileMESAJE, URĂRI și FELICITĂRI de Sfinții Mihail și Gavrill 2025. Trimite-le un SMS celor care își sărbătoresc onomastica | sebesinfo.ro
Actualitateacum 6 zileSfinții Mihail și Gavril 2025: Cui trebuie să îi spui „La mulţi ani” în această zi | sebesinfo.ro
Sebeșeniacum 3 săptămâniUn tânăr inginer agronom din Sebeș a lăsat orașul pentru sat, din cauza pasiunii sale pentru cai
Administrațieacum 2 săptămâniStrada Alunului din Sebeș, transformată complet: Bloc de locuințe sociale, covor asfaltic nou, parc și spații verzi, printre schimbări
Știri din zonăacum 3 săptămâniComuna Cut nu are viceprimar, la aproape doi ani de la alegerile locale. Vezi motivul
Economieacum 2 săptămâniLocuri de muncă disponibile în Municipiul SEBEȘ, la data de 28 octombrie 2025
Actualitateacum 3 săptămâniO tânără de 23 de ani a ajuns la spital în urma unui accident rutier petrecut pe DN 7, la Sebeș
Știri din zonăacum 2 săptămâniAccident rutier pe DN 67C, în zona localității Șugag. Un autoturism ar fi ieșit în afara spațiului carosabil




























