Sebeșeni
Trei absolvenți ai Promoției 2021 de la Colegiului Național „Lucian Blaga” Sebeş și-au încheiat studiile liceeale cu MEDIA 10
Trei absolvenți ai profilului Matematică-Informatică de la Colegiul Național „Lucian Blaga” din Sebeș aduc mândrie Municipiului în care au studiat, prin rezultatele pe care le-au înregistrat după patru ani grei de liceu.
Maria Roman, Petre Mihai Dăian și Cristian Ioan Tomoiagă au reușit, într-un an afectat de pandemia COVID-19 și de trecerea învățământului în mediul online, să își menţină mediile de zece curat pe care le-au avut încă din clasa a IX-a, pe când erau boboci, până acum, ca „veterani” ai liceului.
Întrebați are sunt planurile lor de viitor după ce vor promova examenul de Bacalaureat și cum s-au pregătit pentru provocările ce vor urma, aceștia au împărtășit cititorilor noștri care a fost „cheia” succesului lor pe parcursul acestor ani.
Maria Roman, unul dintre cei trei elevi cu rezultate meritorii, a reușit perfomanța spectaculoasă de a-și încheia studiile atât din învățământul gimnazial, clasele V-VIII, cât și cele din liceu, cu media 10 pe linie.
Întrebată despre studiile pe care ar vrea să le urmeze, după susținerea examenului de Bacalaureat din acest an, cât și despre pregătirea necesară pentru a-și realiza visul, Maria a transmis următoarele: „În viitor, aș dori să-mi urmez visul de a deveni medic, studiind la Universitatea de Medicină și Farmacie «Iuliu Hațieganu» din Cluj-Napoca. Pentru Bacalaureat, au fost suficiente orele de curs, pentru admitere, însă, am considerat necesară o pregătire suplimentară”.
Trecerea la învăţământul online a fost de asemenea o încercare pentru Maria, însă nu una destul de grea pentru a o descuraja din munca sa, aceasta declarând că: „De-a lungul celor 12 ani de studiu, am reușit să îmi formez un stil de învățare propriu, care în cadrul școlii online m-a ajutat să fac față materiei și să devin parțial autodidactă. Cu siguranță că am întâmpinat dificultăți, fiind o perioadă plină de încercări pentru toți elevii, atât pe plan social, cât şi psihologic, însă am încercat să o văd ca pe o oportunitate de a ieşi din zona de confort şi de a evolua”.
În încheiere, întrebată ce mod de predare la ore ar prefera, fizic sau online, așa cum mulți elevi au fost obișnuiți în cursul acestui an, Maria a răspuns: „Deși am încercat să văd partea plină a paharului în ceea ce privește școala online, consider că anii de studiu reprezintă mai mult decât materia în sine: relații interumane, proiecte, experiențe diverse… care, din păcate, în școala online au lipsit cu desăvârșire și sunt absolut vitale în dezvoltarea noastră”.
Dăian Petre Mihai, un alt elev de nota 10 curat al Colegiului Național „Lucian Blaga” din Sebeș, a vorbit la rândul său despre visele pe care le are după promovarea examenului de Bacalaureat, precum și despre performanța sa de a încheia liceul cu media perfectă și „neatinsă”.
Întrebat care ar fi facultatea în cadrul căreia ar dori să studieze, Mihai a transmis următoarele: „Îmi doresc să-mi continui studiile la Facultatea de Calculatoare și Automatică, specializarea Calculatoare-Engleză din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca. Încă de acum ceva timp am făcut această alegere ținând cont de înclinația mea spre domeniul calculatoarelor și al roboticii”.
Pentru a-și putea realiza visul, acela de a studia într-o universitate atât de prestigioasă și de pretențioasă în ceea ce privește primirea și formarea studenților săi, Mihai a povestit despre pregătirea prin care acesta a trecut pentru a-și asigura un loc printre cei mai buni candidați: „Am luat ore în particular pentru a aprofunda tematicile pe care le vizează admiterea din matematică la facultate. În schimb, pentru examenul de Bacalaureat, am încercat să mă pregătesc singur. Pentru proba de limba română, în opinia mea, totul se rezumă la timpul pe care îl acorzi înțelegerii și parcurgerii comentariilor literare, dar și exersării tehnicilor de lucru pentru celelalte cerințe.
Proba la alegere pentru mine este cea din fizică și, având o experiență în timpul liceului cu aceste tipuri de subiecte, am decis să optez pentru fizică. Iar la matematică, două dintre lucrurile pe care le apreciez acum și care mă ajută la acest examen sunt implicarea și efortul profesorului nostru de matematică, care a reușit în acești ani de liceu să ne pregătească foarte bine pentru acest examen”.
Școala în mediul online, din perspectiva lui Mihai, a fost o experiență unică, care necesită mai multă concentrare. În acest sens, absolventul de zece a declarat următoarele: „Școala online a fost pentru mine o experiență unică din multe puncte de vedere. În primul rând, exista de câțiva ani acest concept de școală digitală sau online atât în viziunea cadrelor didactice, cât și în cea a elevilor. Pot să spun că eu, ca elev, îmi imaginam într-o altă formă acest mod de a învăța din prisma ideilor pe care le aveam acumulate. Dar uite că astfel de perioade de criză aduc în prim plan tocmai măsuri pe care înainte nu le credeam a fi posibile. La început cu toții ne imaginam că școala online este pe o perioadă determinată de timp și în anul următor vom reveni la normal. Totul atunci se desfășura după modul în care reușeam să ne integrăm platformelor online și cursurilor desfășurate pe acestea.
Din proprie experiență, învățământul online îți oferă mult timp liber pentru a descoperi lucruri noi, dar necesită mult mai multă concentrare și energie destinate exclusiv învățării pentru că noi suntem obișnuiți să învățăm la școală într-o bancă, înconjurați de ceilalți colegi și cu profesorul care explică.
La fel ca toate celelalte lucruri, metodele de evaluare au fost și ele adaptate. De multe ori m-am întrebat dacă sunt obiective aceste soluții, dar în cele din urmă am reușit să mă mențin constant și să mă adaptez noilor probleme care au apărut și să identific măsurile optime care trebuie luate. Îmi doresc ca pe viitor, din toată experiența acumulată în această perioadă, școala românească să fie mult mai flexibilă, fiabilă și sustenabilă pe această componentă de digital. Viitorul ne va arăta cu siguranță dacă am reușit să învățăm ceva din acest an școlar”.
Elevii sclipitori ca Maria, Mihai și Cristian au demonstrat astfel că, indiferent de mediul în care învață sau de provocările cu care s-au confruntat, visele pot deveni realitate, prin multă ambiție și muncă.

Sebeșeni
Un tânăr inginer agronom din Sebeș a lăsat orașul pentru sat, din cauza pasiunii sale pentru cai
Eugen Alexandru Suhastru, un tânăr inginer agronom din Sebeș, a lăsat în urmă cu 7 ani viața comodă de la oraș și s-a mutat la țară, la Pianu de Jos, unde a înființat un centru de echitație și o fermă de păuni. În prezent, are 16 cai – iepe, armăsari, mânji – și vreo șase ponei.

Dragostea pentru animale a moștenit-o de la mama sa, iar decizia de a pleca din Sebeș și a se muta la sat a venit natural, pentru că, spune Eugen, „dacă îți place ceea ce faci, nu ți-e greu niciodată și dacă vrei să te ocupi de animale, te duci acolo unde poți să le crești”.
A avut animale încă de mic copil, iar acum a ajuns să crească animale mai mari, care îi oferă plăcere, încredere și libertate: „Sunt suflete de la care oricine se poate încărca cu energie pozitivă”, a mărturisit tânărul pentru ziarulunirea.ro.
Inginer agronom, tânărul şi-a dat seama de mic copil că vrea să lucreze cu caii. Mult timp i-a lipsit însă locul ideal pentru ferma la care visa, iar odată găsit, au urmat ani întregi de sacrificii pentru a construi: „De mic desenam cai și îmi plăcea să-i văd. În Sebeș, cu mult timp în urmă, erau doi cai negri, cu părul lung la picioare, care trăgeau o trăsură mare – nu știu dacă era funebră sau nu. Mi-au plăcut foarte mult caii aceia și de atunci desenam doar cai. Am visat mereu să am calul meu. Acum nu am doar unul, am mai mulți – caii mei”, își amintește Eugen.
Tânărul spune că a avut posibilitatea să lucreze într-o fermă, dar nu a putut renunța la pasiunea și visul de a avea caii săi, să îi vădă și să îi crească el, să se bucure de ei: „Dragostea pusă în îngrijirea cailor și seriozitatea cu care conduc o oră de echitaţie sau o drumeţie nu le-aș fi putut avea dacă eram obligat să lucrez pentru altcineva, fără plăcere. Când ești constrâns, nu mai e pasiune, devine obligație”, mărturisește crescătorul.
A plecat de la zero și a construit cu mâna lui totul, de la adăposturile animalelor la țarcuri. Când i s-a ivit ocazia, a achiziționat terenurile din jur pentru a se extinde și pentru ca animalele atât de dragi lui să se bucure de libertate. A investit în echipamente pentru echitație, cu dresajul cailor, dar și cu primele lecții de echitație. La ferma Suhastru sunt acum 16 cai, cu tot cu tineret, iepe gestante și armăsari. Nu lipsesc nici poneii, 6 adulți și doi mânji jucăuși, bucuria celor mici când ajung în locația de la Pianu de Jos.
La Ferma Suhastru, lecțiile de echitație nu presupun doar să te urci în șa și să călărești. Alături de Eugen, cursanții, copii în special, învață să cunoască caii, să interacționeze cu ei și să savureze fiecare moment împreună cu aceste animale nobile: „Facem lecții de echitație cu copii și începători. Pornim de la zero, îi învățăm să interacționeze cu calul, nu doar să se urce în șa și să plece. Îi lăsăm să țesale calul, să îl pregătească. Vrem ca experiența să fie plăcută și pentru om, și pentru cal”, spune crescătorul.
În ceea ce privește costurile, prima ședință de manej pentru cine vine ocazional este 150 de lei – 40 de minute efectiv pe cal, plus interacțiunea cu calul. Pentru abonamente (4, 6, 8 sau 10 ședințe), prețul scade: 10 ședințe costă 800 de lei.
Pentru cei experimentați, Ferma Suhastru de la Pianu de Jos vă oferă posibilitatea de plimbări călare în natură. O astfel de plimbare de două ore – două ore și jumătate costă 300 de lei: „Facem și plimbări de o zi, cu popas, povești, fript slănină la foc de tabără. Ieșirile se fac pe dealurile din împrejurimi. Avem trasee în zone împădurite, pe pășuni, pe urcări și coborâri. Avem teren pentru toate nivelurile de călăreți”, a mai adăugat Eugen.
Pentru începători, tânărul lucrează cu șase cai din cei aflați la Ferma Suhastru, iar pentru avansați pot fi folosiți și armăsari sau iepe mai iuți, care cer un călăreț hotărât. Copiii pot folosi și poneii și caii mari, în funcție de vârstă și aptitudini: „Am avut copii de 10 ani, nu din țară, ci din străinătate, care au mers singuri pe traseu, prin pădure, la pas sau la trap. Dacă copilului îi este frică și nu vrea să se urce pe ponei, nu luăm bani. Nu avem taxă de vizitare, dar cine dorește poate lăsa o donație pentru mâncarea cailor”, explică crescătorul.
Peisajul de la Ferma Suhastru din comuna Pianu este completat de câțiva iepurași pitici, de vreo 60–70 de păuni maturi, câțiva pui și păsări de curte – găini colorate, curci și rațe. Vizitatorii pot vedea caii, păunii, animăluțele. Cu păunii nu se poate interacționa direct, dar cei care doresc pot aduna pene căzute de la aceștia, mai ales în perioada de năpârlire.
La cei 34 de ani, tânărul inginer agronom nu se vede făcând altceva, iar dacă ar avea din nou 18 ani, ar alege același drum: „Dacă animalele te iubesc, de ce să nu le iubești și tu? Ori de câte ori ar trebui să iau de la capăt, aș alegere același drum”.
Dragostea lui Eugen pentru cai este imensă, bărbatul mărturisind că tot ce face este pură pasiune, iar animalele îl răsplătesc cu o afecțiune de nedescris când acesta se află în mijlocul lor.
Ferma Suhastru o găsiți în Pianu de Jos, ultima casă pe dreapta – numărul 118, la telefon 0742 162 345 sau pe Facebook, TikTok și Instagram.
Sebeșeni
La venerabila vârstă de 80 de ani, profesorul Ioan Brânzan din Sebeș începe al 56-lea an școlar în fața elevilor
În urmă cu doi ani am scris despre profesorul Ioan Brânzan, „omul de fizică” de la Sebeș, care impresiona prin activitatea sa neîntreruptă la catedră, o viață întreagă dedicată învățământului și elevilor.

Astăzi, la venerabila vârstă de 80 de ani împliniți, domnia sa începe un nou an școlar la Liceul German Sebeș, bifând 56 de ani de muncă în slujba educației. Pasiunea, dăruirea și consecvența îl transformă într-un simbol al școlii românești și într-un reper pentru generații întregi de elevi și colegi, un veritabil „Domn Trandafir” al educației românești.
56 de ani de muncă neîntreruptă la catedră reprezintă cartea de vizită a profesorului Ioan Brânzan de la Liceul German Sebeș, unul dintre cei mai vechi profesori în activitate din România. Absolvent al Universității din București, specializarea fizică-chimie, domnia sa și-a legat destinele de școala românească din județele Hunedoara și Alba, în județul nostru activând la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” Alba-Iulia, Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș și Liceul German Sebeș.
Ca un veritabil „domn Trandafir”, dedicat școlii și elevilor, domnul profesor Ioan Brânzan a continuat activitatea didactică și după momentul pensionării, dată fiind dragostea domniei sale pentru această profesie, dar și penuria de profesori de științe reale. Rezultatele muncii la catedră pot fi cuantificate prin premiile obținute la olimpiadele și concursurile școlare, dar și prin parcursul profesional al absolvenților (în timp, elevii domnului profesor Brânzan au devenit profesori universitari, profesori pentru învățământul preuniversitar, ingineri, medici etc.).
Activitatea la catedră a fost dublată de cea de cercetare (domnul profesor Brânzan fiind autorul unei culegeri de probleme de fizică, rezultat al unei munci de peste 16 ani), dar și de cea de îmbogățire a bazei logistice a școlilor pe care le-a slujit (de exemplu, domnul profesor Brânzan a donat cărți pentru Biblioteca Colegiului Național „Lucian Blaga” Sebeș în valoare de peste 20.000 de Euro).
Energia și spiritul tânăr al domnului profesor Brânzan vine din interacțiunea cu tinerii elevi care, în ciuda prejudecăților societății contemporane, interacționează bine cu domnia sa, îl îndrăgesc și l-au botezat, simbolic și cu mult drag, „OMUL DE FIZICĂ”.
Îl felicităm pe domnul profesor Ioan Brânzan pentru dăruirea sa și îi dorim multă sănătate, putere de muncă și mulți ani la catedră, alături de elevii domniei sale de la Liceul German Sebeș.
Sebeșeni
Mihai-Octavian Groza, profesorul de NOTA 10, de la Liceul German Sebeș
În zilele noastre sistemul public de învățământ se află sub o critică și o presiune constantă, dar încă apar dovezi ale faptului că în România se face școală de calitate, că școala românească produce elite și are resursele necesare pentru a produce elite în continuare.

Un exemplu în acest sens, este cel al domnului profesor doctor Mihai-Octavian Groza, titular al catedrei de istorie de la Liceul German Sebeș care, la sfârșitul lunii august 2025, a reușit performanța de a obține gradul didactic II cu nota maximă (aceasta după ce, în anul 2021, a obținut titulatura în învățământul preuniversitar, iar în anul 2022 a promovat examenul de Definitivat, primul grad didactic, tot cu nota maximă).
Mihai-Octavian Groza este unul dintre cei mai îndrăgiți profesori ai județului Alba, calitate confirmată de elevii și absolvenții domniei sale, valorile morale și personale promovate fiind un garant al acestui statut. Domnia sa este profesor al Liceului German Sebeș din anul 2021, anul titularizării în învățământul preuniversitar, fiind unul dintre cei mai reprezentativi profesori ai județului Alba, cu rezultate remarcabile obținute, alături de elevi, la examenele, olimpiadele și concursurile școlare. Din anul 2022 este doctor în istorie, titlul de doctor fiind obținut cu distincția „Summa cum laude” pentru o lucrare dedicată unirii Transilvaniei și Banatului cu Regatul României.
În paralel cu activitatea didactică, domnul profesor Mihai-Octavian Groza este și membru al Institutului de Istorie Ecleziastică „Nicolae Bocșan” Cluj-Napoca, activitatea de cercetare fiind încununată de cele 20 de volume și peste 300 de articole și studii științifice publicate atât în limba română, cât și în limba engleză, germană și italiană. Mihai-Octavian Groza este președinte al Despărțământului ASTRA „Vasile Moga” Sebeș și realizator de emisiuni culturale în cadrul postului regional de televiziune „Carolina TV”.
Îl felicităm pe domnul profesor doctor Mihai-Octavian Groza pentru rezultatele obținute, dar mai ales pentru faptul că a decis să rămână, în continuare, în sistemul public de învățământ, să facă performanță alături de elevii domniei sale, în ciuda provocărilor care se ridică în fața acestui sistem.
Actualitateacum 2 săptămâniMESAJE, URĂRI și FELICITĂRI de Sfinții Mihail și Gavrill 2025. Trimite-le un SMS celor care își sărbătoresc onomastica | sebesinfo.ro
Actualitateacum 2 săptămâniSfinții Mihail și Gavril 2025: Cui trebuie să îi spui „La mulţi ani” în această zi | sebesinfo.ro
Sebeșeniacum 4 săptămâniUn tânăr inginer agronom din Sebeș a lăsat orașul pentru sat, din cauza pasiunii sale pentru cai
Administrațieacum 3 săptămâniStrada Alunului din Sebeș, transformată complet: Bloc de locuințe sociale, covor asfaltic nou, parc și spații verzi, printre schimbări
Actualitateacum o săptămânăBărbat de 37 de ani din Sebeș, condamnat la închisoare pentru trafic de droguri, reținut de polițiști și dus la Penitenciarul Aiud
Economieacum 3 săptămâniLocuri de muncă disponibile în Municipiul SEBEȘ, la data de 28 octombrie 2025
Știri din zonăacum 3 săptămâniAccident rutier pe DN 67C, în zona localității Șugag. Un autoturism ar fi ieșit în afara spațiului carosabil
Actualitateacum 2 săptămâniTânăr de 24 de ani din Sebeș, condamnat la închisoare cu executare, reținut de polițiști și dus la Penitenciarul Aiud






















