Administrație
„Ca reprezentant al Guvernului, am grijă ca legea să fie respectată de toate instituţiile din judeţ!”
Interviu cu Gheorghe FENEŞER, prefectul judeţului Alba.
– De curând s-au încheiat alegerile europarlamentare. Cum s-au desfăşurat acestea, au fost constatate incidente?
– Aşa cum aţi putut observa, aceste alegeri s-au desfăşurat în cele mai bune condiţii şi de această dată, în toate cele 439 secţii de votare amenajate în judeţ, datorită activităţilor de pregătire desfăşurate de Instituţia Prefectului, cu sprijinul autorităţilor locale şi al celorlalte autorităţi judeţene implicate în procesul electoral. Ca urmare, scrutinul din 25 mai s-a derulat fără incidente majore. Experienţa câştigată în timp, la alegerile precedente, şi-a spus cuvântul, astfel că fiecare persoană implicată în această acţiune a ştiut ce are de făcut şi totul a mers conform planificării noastre. Mai mult, datorită bunei organizări, procesul de preluare a buletinelor de vot şi a proceselor verbale s-a finalizat mai repede decât am preconizat, cu un avans de mai bine de trei ore. Vă mărturisesc că am fost între primele judeţe din ţară, care la prima oră a dimineţii de după ziua votului, am finalizat recepţionarea buletinelor de vot. Vreau ca şi pe această cale să îi felicit, de la primul până la ultimul, pe toţi cei care au asigurat, prin munca lor responsabilă, desfăşurarea în condiţii foarte bune a alegerilor europarlamentare din 25 mai.
– Ce părere aveţi în legătură cu fapul că, în judeţ, multe instituţii deconcentrate au rămas fără personalitate juridică? Spre exemplu, pentru a semna un contract de achiziţii publice trebuie să faci un drum la Braşov.
– Rolul reprezentantului Guvernului în teritoriu este acela de a aplica politica Executivului şi de a veghea mereu ca legea să fie respectată. Părerea mea, în ceea ce priveşte personalitatea juridică a instituţiilor publice deconcentrate, fie că e vorba de una sau mai multe, este aceea că nu forma de funcţionare a instituţiilor este cea mai importantă, ci eficienţa lor. Activitatea fiecărei instituţii trebuie să se măsoare după modul în care deserveşte interesele cetăţenilor, pentru că gradul lor de satisfacţie faţă de serviciile publice şi tratamentul de care se bucură în relaţia cu acestea sunt primordiale. Cât priveşte exemplul dumneavoastră, vă referiţi, desigur, la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Alba, transformată în Agenţia Judeţeană de Administrare Fiscală, transformare ce a avut loc în contextul procesului de regionalizare a României, aşa cum a fost discutat până acum. Am convingerea că, la nivelul Guvernului, se va face o evaluare cu privire la eficienţa acestor transformări, dar este cert că trebuie să ne obişnuim să funcţionăm şi să lucrăm la nivel regional. Esenţial este, aşa cum spuneam, ca serviciile să funcţioneze cât mai eficient pentru cetăţeni, indiferent de forma în care sunt organizate.
– În opinia dumneavoastră, vor mai pierde şi alte instituţii deconcentrate din judeţ personalitatea juridică?
– Până în prezent, nu avem semnale în acest sens. Dar, încă o dată spun că este important ca serviciile publice care sunt oferite cetăţenilor să fie dintre cele mai bune şi, în ceea ce mă priveşte, vă promit că, atunci când va fi cazul şi dacă se va pune această problemă, voi susţine necesitatea evaluării calităţii acestor servicii, înainte de orice decizie, pentru că, după părerea mea, acesta trebuie să fie argumentul oricăror schimbări la nivelul instituţiilor publice.
– Care credeţi că e viziunea Guvernului în privinţa regionalizării? Va mai avea loc sau nu?
– După cum bine ştiţi, de când regionalizarea a devenit o certitudine şi, totodată, un subiect de discuţie, ne-am zbătut constant şi perseverent pentru stabilirea capitalei de regiune la Alba Iulia, oraşul de suflet al tuturor românilor. Cu siguranţă că regionalizarea va avea loc, mai devreme sau mai târziu ea trebuie făcută. Dar, înainte de regionalizare, proces amplu şi de mai lungă durată, este nevoie de revizuirea Constituţiei, prin referendum, cu aprobarea organizării acestuia de către Parlament. Personal, nu cred că acest referendum va avea loc în acest an, dar indiferent de momentul în care regionalizarea va începe, este necesar ca toate forţele politice să se coaguleze, aşa cum au făcut-o şi până acum, în cadrul discuţiilor privind regionalizarea, în vederea susţinerii intereselor judeţului Alba în viitoarea regiune, precum şi a stabilirii capitalei la Alba Iulia, pentru că aici există resurse care merită să fie puse în valoare.
– În ultima perioadă, ce controale s-au desfăşurat în judeţ, împreună cu reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului?
– Activitatea de control a Instituţiei Prefectului – Judeţul Alba este una permanentă, riguroasă şi atentă. În ultima perioadă, printre cele mai importante acţiuni de control pe care le-am efectuat se regăseşte şi cea care a vizat verificarea modului în care au fost salubrizate cursurile de apă şi au fost realizate şi întreţinute şanţurile şi rigolele în localităţi, pentru asigurarea secţiunilor de scurgere a apelor mari. Au fost, aşadar, verificate localităţile aparţinătoare din 63 din cele 78 de unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Alba, cursurile permanente de apă şi o mare parte a celor nepermanente, precum şi formaţiunile torenţiale din intravilanul localităţilor. În urma controalelor, au fost identificate 297 de deficienţe, respectiv nereguli, pentru care s-au dispus tot atâtea măsuri cu termene precise de remediere, intrare în legalitate, stabilite în sarcina celor responsabili. O altă acţiune de control a vizat verificarea respectării drepturilor consumatorilor la comercializarea produselor alimentare şi nealimentare. S-au desfăşurat acţiuni de verificare la 22 de societăţi comerciale şi au fost controlate 32 de persoane fizice din întreg judeţul. S-au constatat ca deficienţe lipsa elementelor de identificare, a termenului de valabilitate sau buletine metrologice cu termen expirat. În urma verificărilor, au fost aplicate 5 sancţiuni contravenţionale în sumă de 8.000 de lei şi 4 avertismente. Nu în ultimul rând, una dintre cele mai importante acţiuni de control pe care o desfăşurăm şi în prezent este cea care are ca obiectiv verificarea serviciilor şi condiţiilor din căminele de bătrâni de pe raza judeţului Alba. Echipe mixte, formate din reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului, ai Agenţiei Pentru Prestaţii şi Inspecţie Socială Alba, ai Direcţiei de Sănătate Publică şi ai Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor verifică în detaliu condiţiile de cazare şi hrană a persoanelor asistate în cadrul aşezămintelor sociale. Dorim ca prin această acţiune să responsabilizăm personalul din unităţile sociale, care are obligaţia de a acorda atenţia cuvenită beneficiarilor. Probleme există, dar partea bună este că ele, cu mai multă bunăvoinţă, seriozitate şi responsabilitate, pot fi remediate. Calitatea serviciilor sociale nu depinde numai de bani, nu sunt necesare fonduri substanţiale pentru a menţine curăţenia şi condiţiile decente de trai în aceste cămine. Cei care şi-au asumat, prin fişa postului, misiunea de a îngriji bătrânii trebuie să înţeleagă că lucrurile nu pot fi făcute de mântuială, iar dacă o astfel de slujbă nu li se potriveşte, sunt liberi să se reorienteze din punct de vedere profesional. În orice caz, nu fac nici un compromis când vine vorba de serviciile sociale la care au dreptul toţi cei care, prin lege, beneficiază de ele şi imediat ce vom finaliza această amplă acţiune, voi informa opinia publică cu privire la rezultatele controlului.
Adriana DURIGĂ

Administrație
Lucrările la creșa din cartierul Aleea Parc au fost recepționate. Investiția totală este de peste 5 milioane de lei
Primăria Sebeș a recepționat în cursul zilei de miercuri, 13 august 2025, lucrările la noua creșă din cartierul Aleea Parc, care va putea primi până la 36 de copii. Valoarea totală a investiției este de 5 milioane de lei, majoritatea fondurilor provenind dintr-o finanțare europeană nerambursabilă.
„Avem o cresă nouă în cartierul Aleea Parc, care a fost recepționată ieri de Primăria Sebeș. Construită pe amplasamentul fostei centrale termice care se afla în ruină, noua creșă are o suprafață desfășurată de circa 900 mp și un regim de înălțime de parter și etaj. Creșa va putea primi 36 de copii, care vor beneficia de spații generoase și dotate corespunzător: 3 dormitoare, 3 spații de joacă, un spațiu multifuncțional, 2 grupuri sanitare, 4 băi, o bucătărie, un cabinet medical, la care se adaugă mai multe zone suplimentare (regrupare copii, depozitare, predare mâncare, spălător, oficiu, secretariat, holuri, vestiare, biberonerie etc.). Au fost realizate instalațiile electrice, instalațiile termice, instalațiile sanitare, instalațiile de ventilare, rețelele exterioare de apă și canalizare, trotuarele exterioare. Valoarea totală a obiectivului de investiţii este de circa 5 milioane de lei, majoritatea fondurilor provenind dintr-o finanțare europeană”, a transmis primarul Dorin Nistor, prin intermediul paginii personale de facebook.
Administrație
Noul compartiment de microbiologie, al Spitalului Municipal Sebeș, dotat cu echipamente în valoare de peste 2,6 milioane de lei
Spitalul Municipal Sebeș a lansat, în 7 august 2025, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), procedura de achiziție prin licitație publică a unor echipamente pentru noul compartiment de microbiologie al unității medicale.
Achiziția are o valoare totală estimată de 2.650.755 de lei, fără TVA. Data limită pentru primirea ofertelor este 19 septembrie 2025.
Urmează să fie achiziționate echipamente avansate microbilogie și dotări auxiliare de laborator.
Conform reprezentanților unității medicale, înființarea unui compartiment de microbiologie în cadrul Spitalului Municipal Sebeș era necesară, având în vedere faptul că anterior la nivelul unității sanitare publice din Sebeș nu exista o asemenea structură.
Implementarea proiectului se realizează în cadrul Spitalului Municipal Sebeș, în Laboratorul de analize medicale, amplasat în clădirea proprie, pe strada Șurianu, nr. 41.
Administrație
Linie telefonică specială pentru sesizarea defecțiunilor la sistemul de iluminat public din Sebeș
Administrația publică locală din Sebeș a pus la dispoziția cetățenilor o linie telefonică specială pentru sesizări.
Este vorba despre sesizări cu privire la defecțiuni apărute în funcționarea sistemului de iluminat public de pe raza Municipiului. Linia telefonică specială este adresată cetățenilor din Sebeș și localitățile aparținătoare Lancrăm și Răhău.
„Pentru a veni în sprijinul cetățenilor și pentru a asigura remedierea cât mai rapidă a eventualelor probleme apărute la iluminatul public din Sebeș, Petrești, Lancrăm și Răhău, cetățenii au la dispoziție un număr de telefon la care pot fi semnalate defecțiunile. Astfel, orice sesizare legată de întreruperi sau disfuncționalități ale iluminatului public stradal, poate fi transmisă telefonic, la orice oră, la numărul 0358 401234”, au transmis reprezentanții Primăriei Sebeș.