Sebeșeni
O tânără din Sebeș cultivă microplante și germeni, datorită beneficiilor nutriţionale pe care le oferă
Alexandra Todor, o tânără licențiată în Industrie Alimentară, din Sebeş, şi-a deschis o mică fermă urbană în care cultivă microplante, germeni şi plante aromatice.
Acestea sunt folosite din ce în ce mai des, nu doar pentru decorarea preparatelor, ci şi ca ingrediente în salate, sucuri, sosuri şi supe, datorită beneficiilor nutriţionale pe care le au, scrie AGERPRES.
După ce a constatat că primele microplante cultivate de ea au fost foarte apreciate de către rude şi prieteni, Alexandra Todor a primit impulsul necesar să continue, iar după doar câteva luni este prezentă cu un stand la „Târgul Grădinarului”, organizat la Alba Iulia de vineri până duminică. Potrivit organizatorilor, este o premieră prezenţa la târgul ajuns la cea de-a XIII-a ediţie a unui astfel de stand cu microplante, germeni şi plante aromatice.
Alexandra Todor a declarat, pentru AGERPRES, că a deschis „MicroFarm” la sfârşitul anului trecut, iniţiativa plecând de la pasiunea sa pentru industria alimentară şi nutriţie.
„După o documentare aprofundată, am cultivat primele microplante de ridichi, varză roşie, floarea soarelui şi mazăre verde. Acestea au fost foarte apreciate din punct de vedere al gustului şi al aspectului lor de către familie, prieteni şi cunoştinţe şi m-a impulsionat să continui”, a spus tânăra de 31 de ani.
Investiţia nu a fost foarte mare, însă dacă va trebui să crească producţia, atunci va avea nevoie de o automatizare pe viitor şi, implicit, de fonduri mai mari.
„Datorită faptului că cresc pe vertical, pe rafturi suprapuse, nu am avut nevoie de o suprafaţă foarte mare, aşa cum e nevoie în agricultura tradiţională. Le cultivăm acasă, în sistem indoor, cu temperatura şi umiditatea controlate, cu lumini de creştere, fără fertilizatori. Doar din sămânţă acestea îşi trag elementele nutritive”, a explicat Alexandra Todor.
În ceea ce priveşte valorificarea, tânăra are principali clienţi mai multe restaurante din Sebeş şi din judeţul Alba, care folosesc „în sistem mai aprofundat” aceste microplante. Alexandra vrea să cucerească însă şi consumatorul individual, deoarece, spune ea, microplantele sunt pline de nutrienţi, fiind sănătoase pentru organism.
Un ghiveci poate fi achiziţionat cu 6 lei, iar o caserolă, care poate cântări cam 50-60 de grame, cu 10 lei. Sfecla roşie ajunge şi la 15 lei.
Cei care ajung la acest sfârşit de săptămână la „Târgul Grădinarului” pot să deguste şi să-şi achiziţioneze microplante de floarea soarelui, de broccoli, de ceapă chives, varză roşie, mazăre verde, lupin, ridichi, creson şi altele.
Alexandra Todor ne-a explicat că microplantele sunt legume şi cereale tinere, care ajung la o înălţime de maximum 15 centimetri, fiind pline de savoare şi elemente nutritive, care oferă culori variate şi texturi preparatelor culinare.
Microplantele se obţin din seminţe ecologice, nemodificate genetic, fără fertilizatori sau stimulatori, doar prin germinarea acestora în condiţii optime de temperatură şi umiditate.
Ele sunt utilizate în domeniul culinar, principala piaţă fiind HoReCa, pentru aspectul, gustul şi aroma intensă. Microplantele încep să fie căutate tot mai mult şi de cei care vor să mănânce sănătos şi să aibă o dietă echilibrată.
Potrivit Alexandrei Todor, microplantele au început să fie folosite în urmă cu patru decenii, iniţial doar pentru decor culinar. În 2012 au fost publicate primele cercetări cu privire la proprietăţile nutriţionale ale microplantelor, fiind numite şi „super alimente” sau „alimente funcţionale”.
Tânăra menţionează şi că valorile nutriţionale ale microplantelor sunt reprezentate de densitatea mare de nutrienţi, de la patru până la 40 de ori mai mulţi decât în planta adultă.
De exemplu, microplantele de floarea soarelui, ridichi şi mazăre au un efect energizant, cele de linte şi coriandru unul hipoglicemic, iar microplantele de muştar, măcriş şi ridichi îmbunătăţesc digestia şi circulaţia sanguină.
Alexandra Todor a precizat că germenii sunt un aliment popular printre cei care doresc să urmeze un stil de viaţă sănătos şi o alimentaţie echilibrată.

Sebeșeni
Polițist din Sebeș, erou în timpul liber. A salvat viața unei tinere de 20 de ani, pe o plajă din Grecia
Inspectoratul de Poliție Județean Alba, a primit vineri, 9 august 2025, perin poșta electronică, un mesaj de mulțumire pentru Bogdan, polițist rutier în Municipiul Sebeș, din partea unei tinere de 20 de ani, din Craiova.
„Astăzi (n.a. joi, 7 august 2025), pe o plajă din insula Creta, în Grecia, am trăit cele mai înfricoșătoare momente din viața mea. Am fost luată de valuri și dusă în larg, într-un punct în care nu mai puteam înota și simțeam că mă prăbușesc. Am ridicat mâinile disperată, cerând ajutor, iar în jurul meu, oamenii se uitau, dar nimeni nu reacționa.
În acea clipă critică, în care nimeni nu făcea nimic și timpul părea să stea în loc, un om a lăsat totul deoparte, a pornit în fugă de pe plajă și a înotat cu toată forța spre mine. M-a prins, m-a liniștit și m-a scos în siguranță la mal. Am aflat apoi că acel om este David Bogdan, polițist în cadrul Biroului Rutier Sebeș – IPJ Alba. Nu-l cunosc personal, dar ce știu e că dacă el nu ar fi fost acolo, finalul ar fi putut fi unul tragic.
Nu îl voi putea răsplăti vreodată îndeajuns pentru curajul, determinarea și umanitatea de care a dat dovadă. Dacă astăzi sunt în viață, este datorită lui. Îi voi purta mereu recunoștință și sper ca fapta lui să inspire și să fie cunoscută, pentru că adevărații eroi nu poartă întotdeauna pelerine, unii poartă uniformă și au inima unui salvator.
Cu greu, după ceva timp ce mi-am revenit complet din șoc, am reușit să fac o poză cu acesta, o poză care să îmi amintească mereu de gestul acestuia”, este mesajul tinerei.
Sebeșeni
Tânăr din Petrești, admis primul la clasa de muzică pop a Conservatorului din București
Mihai Șerbănescu, din Petrești, este unul dintre absolvenții Promoției 2025, cu care Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș se mândrește. A fost admis primul la clasa de Compoziție muzicală – muzică pop a Universității Naționale de Muzică din București.
„Iubesc muzica de mic”, ni se destăinuie Mihai, care compune de aproximativ 2 ani. De la vârsta de 12 ani a urmat cursuri private de canto și chitară. În ultimii ani a fost ghidat cu profesionalism și în universul teoriei muzicale de către profesoara Alexandra Pamfilie din Sebeș.
Compozițiile muzicale ale lui Mihai Șerbănescu se încadrează în zona indie pop / alternative pop. „Am mai multe modele în plan muzical, e vorba de doi artiști de pe plan internațional. Ascult mult indie-pop și indie-folk și mă străduiesc să mă perfecționez zi de zi”, spune Mihai.
• Olimpic la Engleză și Geografie
Mihai Șerbănescu nu este pasionat doar de muzică. Tot de mic a luat „virusul” limbii engleze, iar în anii de liceu avea să descopere și cât de fascinantă e geografia. Tânărul a făcut școala primară la Petrești, iar din ciclul gimnazial până la finalul celui liceal a fost unul dintre cei mai buni elevi ai Colegiului Național „Lucian Blaga” Sebeș.
Pe parcursul studiilor liceale, la specializarea Filologie – bilingv Engleză a Colegiului Blaga, a participat de altfel la Olimpiadele de Limba engleză și Geografie. La acest capitol cea mai importantă performanță a sa a fost participarea la faza națională a Olimpiadei de Limba engleză, pe clasa a X-a.
• Țintește un dublu rol artistic
Evident, dorințele lui Mihai Șerbănescu sunt pe măsura talentului și ambiției sale. „Mi-ar plăcea să fiu artist, dar să și compun muzică în paralel”, își rezumă Mihai planul legat de ce va fi să facă în viață.
Următoarea provocare va fi adaptarea rapidă cu tumultuosul ritm al vieții din Capitală. E drept, lucru verificat în timp, această realitate urbană este mai ușor de gestionat cu muzică în căști…
Sebeșeni
Olimpic din Sebeș, proaspăt student, acordă meditații gatuite tuturor tinerilor care vor să promoveze examenele naționale
Gabriel Frățilescu, un tânăr de 19 ani din Sebeș, este proaspăt absolvent al Colegiului Național „Lucian Blaga”, unul dintre cele mai bune licee din Alba. A studiat Matematică-Informatică, având rezultate foarte bune, inclusiv la Bacalaureat, la care a luat 10 la Matematică și note între 9 și 10 la Limba și literatura română și Fizică.
De la toamnă va fi student al Facultății de de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, unde a fost admis în baza rezultatelor foarte bune obținute la Olimpiadele de Matematică pe parcursul studiilor liceale. Gabriel Frățilescu a fost admis și la Facultatea de Fizică a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj Napoca după ce s-a clasat, pe când era în clasa a XI-a, pe locul al doilea la un concurs de specialitate organizat de UBB.
Va merge, totuși, pe drumul care-i este cel mai aproape de suflet, specializarea în automatică, domeniu care, după cum ne mărturisește, îmbină tot ce-i place lui mai mult. Visul său cel mare este să ajungă să lucreze în cercetare.
• Dornic să descopere lumea pas cu pas
Gabriel Frățilescu spune că este dispus să dea curs oricărei oportunități în rezonanță cu așteptările sale care s-ar ivi pe parcurs. Tânărul din Sebeș se autodefinește drept o persoană gata oricând să „investească” ambiție în perefecționarea și ascensiunea în domeniile care-l pasionează. „Îmi propun să înțeleg lumea din jur și să-i ajut și pe alții să o înțeleagă”, afirmă Gabriel. Acesta nu-și ascunde dorința de a călători cât mai mult. „Oriunde aș ajunge cu siguranță sunt multe lucruri interesante de văzut. Important este să știi unde să te uiți!”, ne mărturisește el.
• Olimpic în absolut toți anii de liceu
Gabriel Frățilescu a participat la Olimpiade în toți anii de liceu. La Olimpiada de Informatică, inclusiv pe echipe, a fost dintr-a IX-a până într-a XI-a, iar de la Olimpiada de Matematică a fost nelipsit, calificându-se la faza națională chiar în 2025, anul absolvirii liceului. Și la Olimpiada de Fizică a ajuns la faza națională, în clasa a IX-a.
Demn de subliniat este că pe clasa a XI-a a obținut o medalie de argint la faza națională a Olimpiadei de Creativitate Științifică. La această Olimpiadă lucrările științifice propuse de elevi, care lucrează în echipe, sunt evaluate de două comisii. Gabriel Frățilescu și Daniela Florina Găiseanu, pe atunci în clasa a IX-a, au primit medalie de argint pentru o lucrare cu o temă care multora le-ar putea părea de domeniul science-fiction-ului, „Metode viabile de a genera energie electrică pe suprafața lunii prin transmisia de energie solară sub formă de microunde sau laser de la un satelit”.
„Prins” cu Olimpiadele și, desigur, cu activitatea zilnică de la școală, a găsit timp și resurse și pentru a se achita ca la carte de rolul de lider al clubului de robotică Star B1T0 din Sebeș. „De-a lungul liceului am făcut tot ce mi-a plăcut”, își rezumă sumar parcursul din ultimii patru ani tânărul din Sebeș. Cei care i-au fost colegi și dascăli pot depune oricând mărturie că a făcut… foarte bine „tot ce i-a plăcut”!
• Coleg cu una dintre cele două eleve din Alba cu 10 la Bac
La sesiunea din iunie 2025 a examenului de Bacalaureat în județul Alba au fost doar două medii de 10 înainte de soluționarea contestațiilor. Acestea au fost obținute de Denisa Bodea, absolventă a Colegiului Național „Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia și Zara Negură, absolventă a Colegiului Național „Lucian Blaga” Sebeș.
Coleg cu Zara Negură, Gabriel Frățilescu îi face acesteia o caracterizare măgulitoare și cu siguranță pe deplin întemeiată: „o persoană de treabă, extrem de capabilă, foarte muncitoare și foarte ambițioasă”. Cei doi au trăit de altfel „umăr la umăr” și emoțiile și încercările Olimpiadei de Fizică.
• Dă meditații altor tineri
Gabriel Frățilescu celebrează în vara 2025 intrarea în studenție acordând medidații pentru a-i ajuta și pe alți tineri să treacă examenele naționale și chiar și cele de admitere la facultate. Concret, el oferă meditații online pentru elevi de liceu sau gimnaziu (clasele V-XII) „care vor să înțeleagă mai bine materia de la clasă, să ia notă mare la BAC (orice variantă) sau Evaluare Națională ori să se pregătească pentru admiterea la facultăți tehnice (ex. Automatică și Calculatoare, ASE, Mate-Info, etc.)”. Durata unei ședințe este de 90 de minute.
Cei care optează pentru aceste meditații primesc ajutor în înțelegerea cu adevărat a părții de teorie, nu doar o învățare mecanică, exerciții explicate pas cu pas, teme și pași de rezolvare, dar și suport complet, empatic și adaptat fiecărui nivel, după ritmul fiecărui elev.