Învățământ-Cultură
Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | sebesinfo.ro
EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | sebesinfo.ro
Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.
Vezi aici: Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională
Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
- Matematică
Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:
Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.
Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.
Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:
- Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
- Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
- Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
- Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
- Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
- Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
- Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.

Învățământ-Cultură
Doru Oancea, numit director al Liceului cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” din Sebeș
Doru Oancea, fost director adjunct, în perioada 2017-2025, care e și un antrenor de fotbal binecunoscut și apreciat, cu rezultate deosebite atât la juniori cât și la seniori, a devenit director al Liceului cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” Sebeș.
„Îmi doresc să continuăm să progresăm din toate punctele de vedere, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani. În ceea ce privește specializarea fotbal, țelul nostru este să creștem din punct de vedere al clasificării. Am făcut deja un pas hotărât în această direcție, din noul sezon competițional având echipe la toate nivelurile în competițiile FRF și AJF.
În privința infrastructurii suntem per ansamblu mulțumiți de ceea ce avem la dispoziție în acest moment. Sperăm să primim sprijin din partea autorităților locale pentru renovarea bazei de pregătire de la Luncile Prigoanei”, a declarat Doru Oancea pentru ziarulunirea.ro.
Învățământ-Cultură
Un cadru didactic și trei elevi de la Liceul cu Program Sportiv Sebeș, participare la Tabăra de Leadership pentru Mediu Eco Provocarea
În perioada 10–14 august 2025, stațiunea Cheia, din județul Prahova, a găzduit Tabăra de Leadership pentru Mediu Eco Provocarea, eveniment de încheiere al celei de-a XIV-a ediții a concursului național de educație pentru mediu.
Cei 44 de elevi și 11 profesori participanți au reprezentat echipele câștigătoare din întreaga țară, selectate în urma unui an de activități de protecția mediului care au implicat peste 40.000 de voluntari.
Pe parcursul anului școlar 2024–2025, mai mult de 1.500 de elevi au derulat proiecte concrete în școli și comunități: colectare separată, igienizări, plantări, dar și campanii civice și educaționale, transformându-se în adevărați ecoambasadori.
Tabăra a oferit participanților o combinație de ateliere interactive, drumeții educative și jocuri de echipă. Temele au variat de la leadership și proactivitate, până la consum responsabil, economia circulară și biodiversitate. Elevii și profesorii au împărtășit inițiativele locale, au legat prietenii și au pus bazele unei rețele de tineri lideri dedicați mediului, scrie ziarulpozitiv.ro.
• Ecoambsadori de la LPS Sebeș
Ecoambasadori ai Liceului cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” Sebeș au fost elevii Darius Daniel Popa, Robert Cătălin Mărginean și Alin Sorin Pauletii, din clasa a X-a B, însoțiți de către profesoara Claudia Valeria Vlad.
„Cu toții au revenit din tabără plini de energie, idei noi și hotărâți să facă o schimbare. Misiunea lor de a proteja mediul va continua acasă!”, au transmis reprezentanții liceului cu profil sportiv din Sebeș.
Învățământ-Cultură
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș, premiul I la secțiunea Istorie a concursului „Omul și Sacrul”, pentru al doilea an consecutiv
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș și al Centrului Județean de Excelență Alba, s-a remarcat la începutul vacanței de vară prin obținerea unui nou premiu la Concursul Regional Interdisciplinar „Omul și Sacrul”, ediția a VII-a, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca și Episcopia Greco-Catolică de Cluj-Gherla.
Pentru al doilea an consecutiv, elevul Andrei Medrea a cucerit premiul I la secțiunea „Istorie” a acestui concurs. Premiul i-a fost înmânat, în cadrul unei ceremonii speciale, de către decanul Facultății de Istorie și Filosofie Cluj-Napoca, profesor universitar doctor Ovidiu Ghitta.
Andrei Medrea este un tânăr pasionat de istorie care, în anii din urmă, sub coordonarea profesorului doctor Mihai-Octavian Groza, s-a remarcat prin rezultatele obținute atât la învățătură, cât și la olimpiadele și concursurile școlare de profil (îndeosebi Olimpiada de Istorie și Sesiunea de Referate și Comunicări Științifice ale elevilor din învățământul liceal).