Învățământ-Cultură
Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | sebesinfo.ro
EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | sebesinfo.ro
Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.
Vezi aici: Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională
Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
- Matematică
Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:
Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.
Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.
Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:
- Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
- Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
- Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
- Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
- Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
- Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
- Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.

Învățământ-Cultură
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș, premiul I la secțiunea Istorie a concursului „Omul și Sacrul”, pentru al doilea an consecutiv
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș și al Centrului Județean de Excelență Alba, s-a remarcat la începutul vacanței de vară prin obținerea unui nou premiu la Concursul Regional Interdisciplinar „Omul și Sacrul”, ediția a VII-a, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca și Episcopia Greco-Catolică de Cluj-Gherla.
Pentru al doilea an consecutiv, elevul Andrei Medrea a cucerit premiul I la secțiunea „Istorie” a acestui concurs. Premiul i-a fost înmânat, în cadrul unei ceremonii speciale, de către decanul Facultății de Istorie și Filosofie Cluj-Napoca, profesor universitar doctor Ovidiu Ghitta.
Andrei Medrea este un tânăr pasionat de istorie care, în anii din urmă, sub coordonarea profesorului doctor Mihai-Octavian Groza, s-a remarcat prin rezultatele obținute atât la învățătură, cât și la olimpiadele și concursurile școlare de profil (îndeosebi Olimpiada de Istorie și Sesiunea de Referate și Comunicări Științifice ale elevilor din învățământul liceal).
Învățământ-Cultură
Promovabilitate de 100%, pentru elevii de la Liceul German Sebeș, la Evaluarea Națională 2025
Joi, 3 iulie 2025, o dată cu afișarea rezultatelor inițiale la Evaluarea Națională, s-a încheiat o etapă în formarea absolvenților claselor a VIII-a. La finalul Evaluării Naționale 2025, Liceul German Sebeș se poate mândri cu o promovabilitate de 100%, procentaj înregistrat doar de două unități școlare de pe raza Municipiului Sebeș.
Referindu-se la rata de promovabilitate la Evaluarea Națională, doamna profesoară Verona Maria Onofrei, directoare a Liceului German Sebeș, a precizat faptul că „Absolvenții clasei a VIII-a au făcut parte dintr-o generație de excepție, coordonată de domnul profesor doctor Mihai-Octavian Groza, în calitate de diriginte. Prin rezultatele obținute, aceștia au făcut cinste atât unității noastre școlare, cât și părinților, profesorilor și dirigintelui, dovedind faptul că munca stăruitoare învinge întotdeauna. Ne mândrim cu rata de promovabilitate de 100%, dar și cu faptul că cea mai mare medie obținută la Evaluarea Națională în acest an de unul dintre elevii noștri a fost 9,61. Îi felicităm pe toți absolvenții noștri pentru munca depusă și pentru rezultatele minunate obținute!”.
Prin rezultatele obținute, absolvenții clasei a VIII-a ai Liceului German Sebeș au dovedit faptul că munca, seriozitatea și aplecarea spre studiu conduc întotdeauna la obținerea rezultatelor dorite.
Învățământ-Cultură
Nicoleta Bogdan, elevă a Colegiului Național ”Lucian Blaga” Sebeș a obținut a doua cea mai mare medie din județul Alba, la Evaluarea Națională
Eleva Nicoleta Bogdan, de la Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, a obținut la Evaluarea Națională 2025 media 9,92, cu nota 10 curat la Matematică și 9,85 la Limba și Literatura Română. Se situează astfel pe locul al doilea în clasamentul pe județ, la egalitate cu un alt elev.
Tânăra a declarat că examenul a fost pentru ea o experiență de neuitat: „A fost mult de muncă, dar într-un final roadele au ieșit la iveală cu rezultate incredibile pentru mine. Aflarea rezultatelor a fost ceva ce m-a șocat, tot ce contează e să ai multă ambiție și să crezi în tine”.
Nicoleta spune că pe lângă pregătirea individuală a luat și meditații: „Le mulțumesc profesorilor îndrumători care m-au ajutat foarte mult. Pentru mine a fost puțin mai greu la română pentru că nu mă înțeleg atât de bine cu ea și a trebuit să muncesc mai mult pentru a avea niște rezultate bune. La matematică a fost ceva mai ușor pentru că îmi place foarte mult materia și am învățat cu drag și chiar contează să îți placă atunci când înveți”.
La liceu, tânăra și-ar dori să studieze științele naturii, dar spune că ia în calcul și profilul de matematică-informatică, în cadrul Colegiului Național ”Lucian Blaga” Sebeș.
Colegilor mai mici, Nicoleta le dorește mult succes și să nu se dea bătuți: „Să învățați și totul va fi bine!”, transmite adolescenta din Sebeș.