Învățământ-Cultură
Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională din anii trecuți | sebesinfo.ro
EVALUARE NAŢIONALĂ 2023: Modele de SUBIECTE și BAREME, la română și matematică pentru elevii de clasa a 8-a | sebesinfo.ro
Evaluarea Națională reprezintă examenul cel mai important pentru absolvenții clasei a VIII-a, el determinând la ce liceu vor urma elevii să își continue studiile, în următorii ani de pregătire.
Programele de examen pentru disciplinele limba şi literatura română, matematică, limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, limba şi literatura maghiară maternă, limba şi literatura germană maternă, limba şi literatura sârbă maternă, limba şi literatura slovacă maternă, limba şi literatura croată maternă, limba şi literatura italiană maternă, limba şi literatura rromani maternă, limba şi literatura ucraineană maternă.
Vezi aici: Modele de SUBIECTE la Evaluarea Națională
Disciplinele la care se susțin probe pentru Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a sunt:
- Limba și literatura română
- Limba și literatura maternă — doar pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă
- Matematică
Limba și literatura română are, în cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Proba de evaluare de limbă și literatură română se face după două tipuri de conținut, combinate într-o singură foaie de examen, după cum urmează:
Unitățile de conținut care privesc domeniul limba română au în vedere abordarea funcțională și aplicativă a elementelor de construcție a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor și pe utilizarea lor corectă și adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciții de tip analitic (de recunoaștere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferențiere) și de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcție), de subliniere a valorilor stilistice și de evidențiere a aspectelor ortografice și de punctuație, în situațiile care impun o asemenea abordare.
Unitățile de conținut ale domeniului lectură prezintă sarcini de lucru care implică cerințe care privesc înțelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale și particulare ale textului și exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum și redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvențe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competențelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenței la un gen literar sau la o specie literară), reflexive și imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidențierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, scurte narațiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
În cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplină obligatorie. Programa după care se realizează subiectele este cea din Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 4431/29.08.2014.
Competențele generale evaluate de către evaluarea la matematică sunt:
- Identificarea unor date și relații matematice și corelarea lor în funcție de contextul în care au fost definite;
- Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunțuri matematice;
- Utilizarea algoritmilor și a conceptelor matematice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situații concrete;
- Exprimarea caracteristicilor matematice cantitative sau calitative ale unei situații concrete și a algoritmilor de prelucrare a acestora;
- Analizarea și interpretarea caracteristicilor matematice ale unei situații-problemă;
- Modelarea matematică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoștințelor din diferite domenii.
- Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susțin probe li se asigură subiectele de matematică atât în limba în care au studiat cât și în limba română.

Învățământ-Cultură
O singură medie de 10, la sesiunea de Bacalaureat iunie 2025, în Sebeș. Vezi cine a obținut-o
Zara Negură, absolventă a Colegiului Național ”Lucian Blaga” din Sebeș, profilul Matematică-Informatică, este una din cele două eleve din județul Alba care a obținut media zece la Bacalaureat 2025.
Reușita elevei din Sebeș este cu atât mai remarcabilă cu cât Zara a trebui să recupereze materia predată timp de un an, perioadă în care a fost plecată prin programul FLEX în SUA, unde a învățat la o școală de stat alături de elevi americani.
Zara a dat Bacalaureatul la Limba și Literatura Română, Matematică și Fizică și declarat că examenul i s-a părut în general destul de ușor, cu toate că a avut emoții la proba de limba și literatura română: „Am avut ceva emoții la română, dar mi-a plăcut subiectul care a picat și a fost bine până la urmă”.
Tânăra absolventă s-a pregătit intensiv pentru examenul de Bacalaureat 2025, prin foarte multă muncă și dedicare: „Eu am fost plecată anul trecut în SUA și mi-a fost mai greu să recuperez materia pe un an, dar am reușit cu ajutorul profesorilor, cărora le și mulțumesc pe această cale că m-au ajutat și reușit să recuperez materia”.
Pe viitor, Zara vrea să studieze ingineria biomedicală la o universitate din Irlanda: „Acesta a fost unul din motivele pentru care am muncit atât de mult, la admitere contând media de la Bacalaureat. Dar am învățat foarte mult și pe parcursul anilor”, a mărturisit tânăra din Sebeș.
De asemenea, Zara a fost șefă de promoție la Colegiul Național „Lucian Blaga” din Sebeș, absolvind cei patru ani de liceu cu media 9,96: „Am avut o singură medie de 9 în toți cei patru ani, în clasa a XII-a. La admitere vor conta mediile din liceu și media la Bacalaureat, nu voi da examen de admitere, doar CV-ul meu”, mai spune eleva.
Vestea că a obținut una din cele două note de 10 din județul Alba a bucurat-o nespus pe Zara: „Sunt foarte fericită, dar și foarte recunoscătoare pentru că am depus foarte mult efort anul acesta, dar împlinită pentru că toată această muncă a fost răsplătită de acest rezultat. Mai mult, această medie mă va ajuta să ajung acolo unde îmi doresc să studiez”. a concluzionat eleva de 10 de la Sebeș.
Învățământ-Cultură
120 de elevi, voluntari la cea de-a XLV-a ediție a Festivalului Internațional „Lucian Blaga”, excursie de documentare pe Valea Sebeșului
Primăria Municipiului Sebeș și Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș au organizat, și în acest an, o incursiune documentară pe Valea Sebeșului, la care au participat 120 de elevi ai Sebeșului, însoțiți de cadre didactice, ca un gest simbolic de mulțumire pentru implicarea lor, în calitate de voluntari, în buna desfășurare a Festivalului Internațional „Lucian Blaga”, ediția a XLV-a, care a avut loc în perioada 23-25 mai 2025, la Sebeș, Lancrăm și Câlnic.
Tinerii studiază la Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, la Liceul Tehnologic și la Liceul German, fiind foarte activi în viața culturală a orașului, participând la evenimente educative și oferind sprijin în activitățile bibliotecii.
Reprezentanții Centrului Cultural „Lucian Blaga” le-au reamintit tinerilor importanța festivalului și atașamentul lui Lucian Blaga (1895-1961) față de locurile natale și față de frumusețile Văii Sebeșului. Aceleași sentimente de patriotism și de responsabilitate le regăsim la inginerul Dorin Pavel (1900-1979), nepotul lui Lucian Blaga, fondatorul hidroenergeticii românești, cel care își doarme somnul de veci în cimitirul din Lancrăm, alături de ilustrul său unchi, Lucian Blaga, Pentru a descoperi „arhitectura apelor”, tinerii au fost ghidați într-o vizită la Centrala Hidroelectrică de la Șugag, iar apoi au fost în vizită la muzeul etnografic din comună.
În cadrul unui prânz festiv, voluntarilor le-au fost înmânate diplome de recunoștință de către primarul Municipiului Sebeș, Dorin Nistor, și câte un exemplar din ediția specială a volumului „Poemele luminii”, tipărit pentru a marca 130 de ani de la nașterea lui Lucian Blaga.
Învățământ-Cultură
Numeroase premii și mențiuni obținute de elevii Liceului German Sebeș la Concursul Național „Micii Exploratori” – disciplina istorie
Elevii Liceului German Sebeș, coordonați de domnul profesor doctor Mihai-Octavian Groza, s-au remarcat și anul acesta, prin premiile și mențiunile obținute, la Concursul Național „Micii Exploratori” – disciplina istorie, înscris în calendarul competițional al Ministerului Educației și Cercetării.
Lotul Liceului German Sebeș, alcătuit din elevi ai claselor a V-a A și a VII-a A, a reușit să-și revendice următoarele premii: Premiul I (elevii David Octavian Dărămuș, Paula Isabela Györfy și Ștefan Țîrlea din clasa a V-a A) și Mențiune (elevii Rafael Cristian Rotaru, Marc Damian-Filip, Ruth-Sonia Gherdea, Lara Haizea Hăbean, Tabea Ruth Hetea, Luca Kellinger, Paula Franziska Klusch, Maria Alexia Moga din clasa a V-a A și eleva Andreea Georgiana Lupu din clasa a VII-a A).
„Ne bucurăm de faptul că, la Liceul German Sebeș, elevii pasionați de istorie se remarcă prin rezultatele obținute și activitățile desfășurate alături de domnul profesor Mihai-Octavian Groza. Felicitări tuturor pentru rezultatele obținute!”, au transmis reprezentanții Licveului German Sebeș.