Învățământ-Cultură
STATUTUL ELEVULUI 2016: Ce drepturi au elevii, din toamnă, când vor merge la școală | sebesinfo.ro
Elevii pot merge la școală cu telefoanele mobile, vor putea contesta notele și vor evalua profesorii – prevederi din Statutul elevului | sebesinfo.ro
Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, a aprobat prin ordinul nr. 4.472 din 10 august 2016, Statutul Elevului, document ce reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ de stat, particular sau confesional din România.
Potrivit acestuia, din toamnă, elevii vor putea intra la clasă cu telefoanele mobile și le vor putea utiliza cu acordul profesorilor sau în caz de urgență, vor putea veni fără uniformă fără să fie puşi absenţi, dar şi să-şi conteste notele atunci când se simt nedreptăţiţi. Tot în premieră, elevii vor evalua, semestrial, în mod anonim, profesorii. Elevii vor avea inclusiv dreptul să protesteze în şcoală.
După şapte luni de dezbateri, ministrul Educaţiei a semnat Statutul elevului, un document de sine stătător, cu reguli valabile în orice şcoală din această toamnă.
” Îmi doresc, de asemenea, ca elevii şi profesorii să aibă un dialog activ, sa devină parteneri pentru un bine comun, acela al elevului, pentru că şcoala este despre şi pentru elevi”, a mai spus ministrul Mircea Dumitru.
Vestea bună, pentru părinţii stresaţi că nu au bani de uniforme, este că statutul le permite să-i îmbrace pe copii cu ce au. Pentru elevi, contează mai ales dreptul de a le da ei note profesorilor, anonim.
„În momentul în care directorul unității de învățământ are un feedback negativ în mod anonim ar trebui să-și ridice un semn de întrebare. Iar apoi cred că schimbarea profesorilor la clasă este ceva mai ușoară cu ajutorul statutului, dacă mai mult de jumătate din clasă este de acord cu acest lucru”, a subliniat vicepreședinta Consiliului Elevilor din București, Cristina Redai.
Experţii în educaţie atrag totuşi atenţia că nici noul statut nu le oferă elevilor posibilitatea de a-şi construiască singuri trasee de învăţare.
„E bine că ei vor fi implicaţi de acum încolo în decizii.Rămâne în continuare o mare problemă în învăţământul primar şi gimnazial, unde elevii nu au capacitatea de a influenţa lucrurile”, a atras atenția președintele Federației Coaliției pentru Educație, Daniel Vișoianu.
Ca şi până acum, Statutul Elevului va fi aplicat în corelaţie cu regulamentul intern al fiecărei şcoli.
Potrivit unui comunicat al Ministerului, este primul document de acest tip, elaborat în România după 1990, care consacră într-o formă consolidată drepturile şi obligaţiile elevilor. Forma finală s-a conturat în urma dezbaterii publice pe care Ministerul Educaţiei a organizat-o în perioada 17 iunie – 4 iulie. Prevederile Statutului se aplică începând din anul şcolar 2016-2017.
O componentă majoră a acestui document o reprezintă întărirea rolului elevilor în comunitatea şcolară.
Statutul a fost elaborat de Ministerul Educaţiei în colaborare cu Consiliul Naţional al Elevilor şi alte organizaţii reprezentative ale elevilor şi este fundamentat pe respectarea valorilor comunităţii şcolare şi ale sistemului educaţional. În acest sens au fost avute în vedere accesul liber şi gratuit la educaţie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia în mod echitabil de resursele materiale şi educaţionale furnizate de sistemul de învăţământ, onestitatea intelectuală, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnităţii tuturor membrilor comunităţii şcolare, respectiv deschiderea instituţională pentru schimbări constructive.
Potrivit documentului, drepturile elevilor sunt structurate în 5 categorii: drepturi educaţionale, drepturi de asociere şi exprimare, drepturi sociale, recompense şi alte drepturi. Documentul prevede deopotrivă îndatoriri, interdicţii şi sancţiuni pentru încălcarea de către elevi, în incinta unităţii de învăţământ, a prevederilor statutului sau a prevederilor explicite din actele normative în vigoare.
sursa: digi24.ro, edu.ro

Învățământ-Cultură
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș, premiul I la secțiunea Istorie a concursului „Omul și Sacrul”, pentru al doilea an consecutiv
Andrei Medrea, elev al Liceului German Sebeș și al Centrului Județean de Excelență Alba, s-a remarcat la începutul vacanței de vară prin obținerea unui nou premiu la Concursul Regional Interdisciplinar „Omul și Sacrul”, ediția a VII-a, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca și Episcopia Greco-Catolică de Cluj-Gherla.
Pentru al doilea an consecutiv, elevul Andrei Medrea a cucerit premiul I la secțiunea „Istorie” a acestui concurs. Premiul i-a fost înmânat, în cadrul unei ceremonii speciale, de către decanul Facultății de Istorie și Filosofie Cluj-Napoca, profesor universitar doctor Ovidiu Ghitta.
Andrei Medrea este un tânăr pasionat de istorie care, în anii din urmă, sub coordonarea profesorului doctor Mihai-Octavian Groza, s-a remarcat prin rezultatele obținute atât la învățătură, cât și la olimpiadele și concursurile școlare de profil (îndeosebi Olimpiada de Istorie și Sesiunea de Referate și Comunicări Științifice ale elevilor din învățământul liceal).
Învățământ-Cultură
Promovabilitate de 100%, pentru elevii de la Liceul German Sebeș, la Evaluarea Națională 2025
Joi, 3 iulie 2025, o dată cu afișarea rezultatelor inițiale la Evaluarea Națională, s-a încheiat o etapă în formarea absolvenților claselor a VIII-a. La finalul Evaluării Naționale 2025, Liceul German Sebeș se poate mândri cu o promovabilitate de 100%, procentaj înregistrat doar de două unități școlare de pe raza Municipiului Sebeș.
Referindu-se la rata de promovabilitate la Evaluarea Națională, doamna profesoară Verona Maria Onofrei, directoare a Liceului German Sebeș, a precizat faptul că „Absolvenții clasei a VIII-a au făcut parte dintr-o generație de excepție, coordonată de domnul profesor doctor Mihai-Octavian Groza, în calitate de diriginte. Prin rezultatele obținute, aceștia au făcut cinste atât unității noastre școlare, cât și părinților, profesorilor și dirigintelui, dovedind faptul că munca stăruitoare învinge întotdeauna. Ne mândrim cu rata de promovabilitate de 100%, dar și cu faptul că cea mai mare medie obținută la Evaluarea Națională în acest an de unul dintre elevii noștri a fost 9,61. Îi felicităm pe toți absolvenții noștri pentru munca depusă și pentru rezultatele minunate obținute!”.
Prin rezultatele obținute, absolvenții clasei a VIII-a ai Liceului German Sebeș au dovedit faptul că munca, seriozitatea și aplecarea spre studiu conduc întotdeauna la obținerea rezultatelor dorite.
Învățământ-Cultură
Nicoleta Bogdan, elevă a Colegiului Național ”Lucian Blaga” Sebeș a obținut a doua cea mai mare medie din județul Alba, la Evaluarea Națională
Eleva Nicoleta Bogdan, de la Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș, a obținut la Evaluarea Națională 2025 media 9,92, cu nota 10 curat la Matematică și 9,85 la Limba și Literatura Română. Se situează astfel pe locul al doilea în clasamentul pe județ, la egalitate cu un alt elev.
Tânăra a declarat că examenul a fost pentru ea o experiență de neuitat: „A fost mult de muncă, dar într-un final roadele au ieșit la iveală cu rezultate incredibile pentru mine. Aflarea rezultatelor a fost ceva ce m-a șocat, tot ce contează e să ai multă ambiție și să crezi în tine”.
Nicoleta spune că pe lângă pregătirea individuală a luat și meditații: „Le mulțumesc profesorilor îndrumători care m-au ajutat foarte mult. Pentru mine a fost puțin mai greu la română pentru că nu mă înțeleg atât de bine cu ea și a trebuit să muncesc mai mult pentru a avea niște rezultate bune. La matematică a fost ceva mai ușor pentru că îmi place foarte mult materia și am învățat cu drag și chiar contează să îți placă atunci când înveți”.
La liceu, tânăra și-ar dori să studieze științele naturii, dar spune că ia în calcul și profilul de matematică-informatică, în cadrul Colegiului Național ”Lucian Blaga” Sebeș.
Colegilor mai mici, Nicoleta le dorește mult succes și să nu se dea bătuți: „Să învățați și totul va fi bine!”, transmite adolescenta din Sebeș.