Rămâi conectat

Știri din zonă

Astăzi debutează cea de-a XLIX-a ediție a Festivalului de Jazz de la Sibiu. Vezi programul

sebesinfo.ro

Publicat

în

Luna noiembrie începe în Sibiu cu aniversarea a 40 de ani de la prima editia a celui mai important concurs din România dedicat jazzului. Astfel, între 1 și 3 noiembrie, scena sălii Thalia din Sibiu va fi un spațiu în care formatii cu un parcurs surpinzător în lumea jazzului actual se vor întrece în măiestrie.

Sibiu Jazz Competition 2019 debutează vineri, la ora 14:00, cu un eveniment în cadrul programului Sibiu Regiune Gatronomică Europeană și anume „Jam Session în Bucătărie”, pentru ca de la ora 19:00 startul muzical să fie dat de un concert caritabil susținut de Banda CPO, un proiect inedit demarat în 2014 de Asociației PortoJazzMusic alături de Centrul de Plasament din Orlat și care are ca scop dezvoltarea talentelor muzicale ale copiilor din centru și crearea unui limbaj muzical prin care copiii să fie capabili să socializeze.

Pe scena SJC vor urca pe rând, Alvaro Imperial Trio din Spania și Susanna Risberg din Suedia. Seara se încheie, magistral, cu un concert extraordinar oferit de cei de la Dock in Absolute.

Chitaristul spaniol Alvaro Imperial s-a apucat de muzică și jazz încă din copilărie în 2005. A studiat la Jazz Academy of Muricia cu chitaristul de jazz J. A. Hurtado. În 2012 s-a mutat în Berlin unde și-a continuat studiile sub indrumarea lui Giorgio Crobu, fiind o parte activă a scenei de jazz berlineze. În 2017 se mută în New York unde studiază cu muzicieni ca Peter Bernstein și Barry Harris. În septembrie 2017 intră în „Taller de Musics”. Muzica sa este suavă, ritmică, un melanj între jazzul clasic și modern.

Chitaristă și compozitoare, Susanna Risberg este una dintre cele mai proeminente figuri ale jazzului tânar suedez din zilele noastre. Aceasta a reușit cu noul ei album Vilddjur, lansat în 2018, să deschidă granițele, fiind din ce în ce mai cunoscută la nivel internațional.

Dock in Absolute este trioul stelar din Luxembourg, format din tineri muzicieni care aduc un suflu nou pe scena jazzului. Iubind muzica, membrii Dock in Absolute combină jazzul progresiv cu muzica clasică și rock, cântând propriile compoziții ale pianistului Jean-Philippe Koch, rezultând un stil unic, fermecător. Poezia muzicii lor care ajunge la noi trece de la diafan la viu, de la delicat la antrenant, totul pe un fundal intens, adânc, cu fel de fel de schimbări de dispoziție. Este cea mai activă trupă de jazz din Luxembourg, fiind numită „Export Artist of the Year” de music:LX.

Competiția continuă sâmbătă, de la 19:00, cu reprezentațiile celor de la Ophir Trio, urmând Francesco Pollon, Valentina Fin TUMIZA și Majara. O seară întreagă dedicată jazzului produs în Italia.Ophir Trio a luat naștere în 2012 la Veneția iar muzica lor e asemenea teritoriului al cărui nume îl poartă. „Ophir” este un teritoriu legendar amintit în Vechiul Testament, bogat în aur, argint, bunuri care sunt donate Regelui Solomon. Cei trei muzicieni fac corelația aceasta între imaginea acestui străvechi Eldorado și idea lor despre improvizatie muzicală în care audiența joacă rolul unui Solomon nebun. Albumul lor de debut, lansat în 2017, a fost primit cu critici pozitive, participând cu el la festivaluri prestigioase precum Rocella Jazz 2017, Novara Jazz 2017 și JAM Mira 2017. Pe scurt, free-jazz, post-rock & noise.

Francesco Pollon începe sa studieze chitară clasică la vârsta de 11 ani. În aceași perioadă, autodidact, se apropie și de pian pentru ca apoi să îl studieze împreună cu profesori precum Nicola Dal Bo, Paolo Birro și Piotr Wyleżoł la Conservatorul din Veneția și la Academia de Muzică din Kracovia. Chick Corea i-ar fi zis, cităm: „You have a very nice touch!”

Sunt întâlniri în viață care îți schimbă decisiv parcursul. Pentru Valentina Fin, întâlnirea cu Norma Winstone a însemnat schimbare, progres și maturizare. Trioul acesteia care va urca pe scena sălii Thalia sâmbătă, 2 noiembrie, înseamnă voce, saxofón și pian și aduce muzicii o eleganță pură.

Majara înseamnă jazz contemporan trecut prin filtre mediteraneene. Un pandeiro, o chitară, o mandolină, un clarinet și un contrabass. Atingerile folk ale pandeirei, mandolina și chitara curg natural cu clarinetul și contrabasul în sunete bogate ce te poartă din zona Mediteraneană în Brazilia, până înapoi în Andaluzia arabă ajungând până la mistica Persie. O atmosferă foarte avant-jazz…

Ziua de duminică continuă povestea unei ediții a Sibiu Jazz Competition de neuitat. Pe rând, începând cu ora 19:00 îi vom putea urmări pe scenă pe Lost in the Supermarket din Italia, Daniel Gassin Crossover Band (Franța/SUA) și Josiah Woodson & Quintessentiel (SUA/Franța). Seara se încheie cu gala de premiere și un concert oferit de câștigători.

Lost in the Supermarket este un cvartet de jazz modern din Bologna, Italia. Curiozitatea pe care ne-o propun, este utilizarea vocii ca instrument. De asemenea, elementele tipice jazzului sunt îmbogățite de pop, rock, latino și umbre de fusion. În 2018 au câștigat Premiul special al publicului în cadrul Conad Jazz Contest sponsorizat de Umbria Jazz Festival, iar în februarie anul acesta au înregistrat primul lor álbum cu casa de discuri Dodicilune Record Label.

Daniel Gassin Crossover Band se află, așa cum sugerează chiar numele acesteia, la intersecția dintre jazzul clasic și ritmurile contemporane. Aceasta se regăsește în stilurile diferite ale membrilor care vin din diferite zone ale jazzului. Multi-instrumentalistul american Josiah Woodson cântă la chitară, iar ritmul este susținut de Abraham Zacarie – contrabas și Damien Francon – tobe, total sub conducerea talentatului pianist Daniel Gassin.

Josiah Woodson începe să cânte la trompetă de la 12 ani iar ulterior ajunge să studieze alături de Marcus Belgrave la Conservatorul din Ohio. Colaboreaza cu Beyonce pentru al patrulea album al acesteia, „Love on Top”, album distins cu Premiul Grammy.
Pe albumul sau de debut, „Suite Elemental”, ascultătorii îl pot urmări pe langa trompeta, la flaut, chitară și pian. Cât despre trompetă, Josiah afirmă că încă din clasele a 4ª și a 5ª nu a mai fost alegerea lui. Trompeta era deja în mâinile sale.

Juriul Sibiu Jazz Competition 2019 este format din: Niccolo Faraci (profesor, compozitor și contrabasist), Florian Lungu (muzicolog, compozitor şi realizator de emisiuni jazz), Cristian Soleanu (compozitor, saxofonist), Daniela Nicolae (realizator de emisiuni jazz, pianistă), Radu Botian (consultant artistic al Sibiu Jazz Festival).

La finalul serii, în cadrul Galei de premiere, vom afla câștigătorii ediției din acest an ai Sibiu Jazz Competition pe care îi vom sărbători, cu un concert în închiderea serii.

Biletele se găsesc la intrare si în format electronic pe www.iabilet.ro/bilete-sibiu-jazz-competition-2019-46989/ și în magazinele Flanco, Diverta, Cărturești, Metrou Unirii 1, Muzica, IQ BOX, Uman, Casa de Balet și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factura la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier oriunde în țară.

Sibiu Jazz Competition 2019 este un proiect cultural organizat de Fundația Sibiu Jazz Festival, realizat în parteneriat cu Casa de Cultură a Studenţilor Sibiu și Filarmonica de Stat Sibiu, cofinanţat de Consiliul Local Sibiu, Primăria Municipiului Sibiu şi Consiliul Judeţean Sibiu.
Parteneri: Aria, Ambient, Iony Group, Hermania, Sobis.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Știri din zonă

După aproape un an și jumate de la alegerile locale, comuna Cut și-a ales viceprimarul

sebesinfo.ro

Publicat

în

Timp de aproape un an și jumătate, comuna Cut s-a confruntat cu o situație neobișnuită. Abia recent, după luni bune de când și-au preluat mandatele, consilierii locali au reușit să ajungă la un consens și să aleagă, cu majoritate, noul viceprimar.

Astfel, Ionuț Rahovean, reprezentant al Partidului Social Democrat, a fost ales viceprimar al comunei Cut. Ziarul Unirea a stat de vorbă cu acesta despre situația neobișnuită prin care a trecut comuna până să ajungă să numească un nou viceprimar, dar și despre noua sa funcție.

La fel ca și primarul din Cut, Sorin-Gheorghe Bâsca, care a declarat anterior, pentru Ziarul Unirea, că problema constă în faptul numărului mare de candidați pentru postul de viceprimar, Ionuț Rahovean a explicat că: „Am fost patru candidați, iar eu am fost ales cu un număr de cinci voturi, din nouă. A fost o neînțelegere în Consilul Local, din partea majorității formate de cei de la Partidul Național Liberal. Ei aveau majoritate, dar fiind tot timpul doi candidați, nu s-a reușit să se ajungă la un consens”.

Cu toate că până în prezent noul viceprimar, Ionuț Rahovean, nu a fost notificat cu atribuțiile exacte pe care urmează să le îndeplinească, potrivit unui document din data de 19.07.2021, acesta sunt următoarele:

– coordonează activitatea de salubrizare;
– răspunde de iluminatul public din comună, aduce la cunoştinţa domnului primar şi semnalează deficienţele acestuia;
– asigură întreţinerea drumurilor publice din comună, aduce la cunoştinţa domnului primar deficienţele privind circulaţia normală a traficului;
– supraveghează şi întocmeşte documentaţia necesară pentru desfăşurarea orelor de muncă de către beneficiarii de venit minim garantat şi de către cei care efectuează orele de muncă în folosul comunităţii;
– răspunde de activitatea privind protecţia mediului la nivelul comunei, asigură igienizarea râurilor ce traversează comuna;
– îndeplineşte alte atribuţii încredinţate de primar şi consiliul local, conform actelor normative în vigoare;
– viceprimarul este subordonat primarului şi, în situaţiile prevăzute de lege, înlocuitorul de drept al acestuia, situaţie în care exercită, în numele primarului, atribuţiile ce îi revin acestuia.

În final, noul viceprimar din Cut, Ionuț Rahovean, a declarat că își dorește să se ocupe de problemele din comună și să ajute la creșterea calității vieții: „Îmi voi da toată silința și mă voi pune la dispoziția cetățenilor pentru bunăstarea lor și a comunei.”


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Știri din zonă

Constantin Jinar, primar Șugag: „Căutăm soluții de finanțare pentru modernizarea drumului forestier Barajul Oașa – Poarta Raiului”

sebesinfo.ro

Publicat

în

Primăria Șugag caută, alături de partenerii săi instituționali, soluții de finanțare pentru modernizarea drumului forestier Barajul Oașa – Poarta Raiului, care face legătura între DN 67C Transalpina și zona turistică din Munții Șureanu.

În luna mai a acestui an a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru modernizarea drumului forestier amintit. Proiectul prevede modernizarea a 15,429 km de drum, lucrările fiind împărțite în două tronsoane, astfel: tronsonul I – 11,206 km; tronsonul II – 4,223 km.

Ar urma să se realizeze aproape 7 km de consolidări, 2,706 km de ziduri de beton, 2,916 km de fundații adâncite de tip L și 1,348 km de șanțuri ranforsate. Este vorba, de asemenea, de edificarea a peste 12 km de rigole din beton pentru preluarea apelor pluviale.

Proiectul include și realizarea a 10 podețe și a unui un pod de 9 metri, precum și montarea a 13.980 m de parapeți pentru sporirea siguranței auto. Marcajele rutiere vor fi realizate pe o lungime de peste 46.000 m, pentru delimitarea benzilor de circulație. Viteza propusă pentru deplasare a fost stabilită între 20 și 40 km/h, în funcție de configurația curbelor.

Este cel mai important proiect pentru mine la ora actuală, printre multe altele pe care le avem pe raza comunei Șugag. Acest drum l-am luat de la Romsilva în urmă cu trei ani, cu mari eforturi. Din momentul preluării de la Romsilva am reparat drumul cum am putut, și cu ajutorul Consiliului Județean Alba și al antreprenorilor din zonă, prin intervenții de mai mică sau mai mare amploare. Eu zic că se circulă bine pe el acum.

În plus, e defrișată toată vegetația forestieră de pe marginea sa. Probleme mai apar la intemperii și când se trag lemne prin zonă. Așteptăm obținerea avizului de mediu pentru proiect, după care vom vedea de ce soluție de finanțare vom putea beneficia, pe vreun fond european, prin Ministerul Dezvoltării sau, poate, prin Programul „Anghel Saligny”.

Cert este că din fonduri proprii nu putem face investiția, costurile fiind foarte mari. Vom încerca toate variantele posibile, uzând de faptul că avem un consultant bun. Știe și Consiliul Județean Alba de intențiile noastre, ne-au promis sprijin și parlamentarii de Alba, toată lumea se implică. Pentru că proiectul este împărțit pe două sectoare, n-ar fi rău nici dacă am reuși într-o primă fază să facem modernizarea pe unul dintre aceste sectoare, pentru ca apoi să-l abordăm pe celălalt.

 

Constantin JINAR,
primarul comunei Șugag


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Știri din zonă

S-a încheiat cea de-a III-a ediție a a Masterclass-ului de Muzică Psaltică, organizat la Mănăstirea Oașa

sebesinfo.ro

Publicat

în

Între 30 octombrie și 2 noiembrie 2025, la Mănăstirea Oașa, județul Alba, s-a desfășurat cea de-a treia ediție a Masterclass-ului de Muzică Psaltică, organizat de Școala de Muzică Psaltică, alături de Asociația Culturală „Byzantion”.

În fiecare zi de curs, participanții au fost inițiați în vastul tărâm al tehnicii vocale, sub îndrumarea tenorului Călin Brătescu. Prin diferite exerciții de emisie, de tonalitate, de postură, de respirație, dar și de relaxare în actul cântării, participanții au deprins cum să își descopere propria voce și să cânte cu naturalețe.

Cursanții s-au bucurat, de asemenea, și de ateliere interactive în care au pus în practică informațiile teoretice, prin care, cu un deosebit tact pedagogic, domnul Călin Brătescu a scos în evidență adevărata valoare a vocilor celor prezenți. Odată ce vocile au fost încălzite, participanții la eveniment au beneficiat de cursuri de aprofundare a muzicii psaltice susținute de către domnul lect. univ. dr. Adrian Sîrbu. Pornind de la gândul că muzica bisericească se regăsește în trei ipostaze – rugăciune, știință și artă –, acesta a afirmat că cea de-a treia ediție a Masterclass-ului a avut ca scop cercetarea ultimelor două caracteristici: știință și artă, explorarea muzicii în acest sens ducând inevitabil și la ținta pe care muzica psaltică o urmărește: rugăciunea.

Repertoriul propus spre studiu a avut în vedere aprofundarea unor cântări frecvente de la strană, dar și inițierea în studiul unora cu un grad mai mare de dificultate. În toate cele patru zile, participanții au oferit răspunsurile la Sfânta Liturghie, alături de monahii implicați zi de zi în viața liturgică. Astfel, s-a accentuat și mai mult faptul că cel mai bun loc de practică rămâne strana, prin mult studiu, inclusiv personal, dar și printr-o viață duhovnicească pe măsura darului de a lăuda pe Dumnezeu prin propriul grai. Ne-am bucurat împreună de un sfârșit de săptămână bogat din punct de vedere muzical și duhovnicește, participând împreună la slujba privegherii de sâmbătă seară, iar duminică la Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, urmată de un concert al Corului Academic „Byzantion” și de o ultimă repetiție, sub forma unui mini-concert, a cursanților de la Masterclass, pe baza partiturilor studiate.

După cum a menționat în cuvântul de încheiere părintele protosinghel Silvan, starețul Mănăstirii Oașa, „prin acest eveniment se scrie o filă de istorie, întrucât se întărește unitatea de duh pe care românii au avut-o de-a lungul istoriei într-un mod tainic. Ardealul și Moldova s-au întâlnit pentru frumusețea cântului bizantin, demonstrând că granițele de pe orizontală se depășesc prin raportarea la unitatea de pe verticală. Toate aceste zile au fost posibile și datorită dăruirii și implicării tinerilor voluntari, cărora le mulțumim”.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Sebeș Info și pe GOOGLE NEWS


Citește mai mult

Actualitate

Administrație

Știri din zonă

Stiri din Alba

Politică

Știrea ta

Societate

Sport

Economie

Din Județ

Cele mai citite știri

sebesinfo, stiri sebes, informatii sebes